wiadomości e-mail kqs

Gdy sklep nie wysyła wiadomości do klientów oraz tych wiadomości jakie powinniśmy dostać na swój adres e-mail ( np. o złożeniu nowego zamówienia ) należy odpowiednio wypełnić dane w konfiguracji sklepu.

I tu pojawia się problem, bo zazwyczaj nie znamy odpowiednich danych jakie należy wpisać w te miejsca. Chodzi konkretnie o ten dział w Ustawienia / Konfiguracja

ustawienia poczty wychodzacej kqs

Niezależnie od tego, czy tworzymy skrzynkę pocztowa w swojej domenie, czy posiadamy adres e-mail stworzony w innych portalach typu : interna, onet, o2, gmail, wp – prawie zawsze po założeniu skrzynki pocztowej dostajemy informację na temat adresu serwera smpt oraz pop3. Zapewne dla wielu z Was te dane są mało istotne, ale już przy konfiguracji programu pocztowego typu Outlook, Thunderbird czy usługi poczty Windows Live – dane te są bardzo ważne. Bez nich nie będzie można skonfigurować swojej poczty na własnym komputerze. Czasami dostawca usług pocztowych automatycznie wysyła wiadomość na Waszą skrzynkę pocztową ze wszystkimi parametrami jakie będą potrzebne do konfiguracji – w tym także podane adresy serwera SMTP czy POP3 oraz porty. Zazwyczaj taką wiadomość kasujemy od razu lub nie pamiętamy o niej w momencie gdy te dane są potrzebne.

Kiedy przestaje działać?

A potrzebne są właśnie do skonfigurowania sklepu KQS w przypadku, gdy sklep nie wysyła wiadomości. Przypadłość ta dotyka wiele sklepów działających na oprogramowaniu KQS.store i nigdy nie wiadomo w którym momencie sklep przestaje wysyłać te wiadomości. Zazwyczaj po instalacji sklepu nie było potrzeby wypełniania tych danych bo przecież sklep bez problemu wysyłał wszystkie wiadomości i komunikaty e-mail do klientów. Dzieje się to nagle i nawet o tym nie wiemy – zauważamy to w momencie gdy klienci sklepu dzwonią z informacją że nie dostali wiadomości e-mail z potwierdzeniem rejestracji, czy samego potwierdzenia złożenia zamówienia w sklepie. Także w swojej skrzynce odbiorczej powinniśmy zauważyć brak wiadomości z naszego sklepu o złożeniu zamówień przez klientów.

Ustawienia poczty wychodzącej

Podstawowe dane jakie potrzebujemy to :

  • serwer SMTP
  • port serwera SMTP
  • informację czy serwer wymaga uwierzytelniania
  • adres e-mail
  • hasło

Dlaczego pominąłem nazwę konta ( login) ? Ponieważ jest źle interpretowany przez wielu z Was. Nazwą konta będzie Wasz adres e-mail. W przypadku gdy posiadamy adres e-mail w postaci : biuro@adres.pl – musimy wpisać w to miejsce dokładnie ten sam adres e-mail a nie sam login „biuro”. Często właśnie to jest problemem błędnej konfiguracji poczty wychodzącej ze sklepu bo myślimy że wystarczy wpisać tylko login.

Bierzemy się więc za prawidłowe ustawienie.

Serwer SMTP – wpisujemy adres serwera poczty wychodzącej. W przypadku gdy korzystamy z usługodawców typu: o2, onet, interia, wp itp. serwerami będą :

  • poczta.o2.pl
  • poczta.onet.pl
  • poczta.interia.pl
  • smtp.wp.pl

W przypadku gdy mamy swoje skrzynki pocztowe we własnej domenie, musimy znać swoje nazwy kont utworzone u usługodawców.  Są one o tyle ważne, że adresy SMTP przypisane są do Waszych kont na serwerze. Jeśli posiadamy konto ( nazwę serwera ) o nazwie XYZ, to nasze adresy serwera SMTP będą takie:

  • XYZ.nazwadomeny.pl – w przypadku serwerów hekko.pl
  • XYZ.nazwadomeny.pl – w przypadku serwerów nazwa.pl
  • XYZ.home.pl lub nazwadomeny.pl – w przypadku serwerów home.pl
  • XYZ.nazwadomeny.pl – w przypadku serwerów linuxpl.com
  • smtp.nazwadomeny.com lub bezpośrednio ich serwer : ns0.ovh.net – w przypadku ovh.pl

Port serwera SMTP – musimy podać odpowiedni port. Kiedyś tym portem było 25 – niestety aktualnie jest niezalecany gdyż jest blokowany przez większość dostawców usług internetowych. W tym miejscu podajemy port 465 i jeśli mam się rozpisać dlaczego właśnie taki – proszę o komentarze to rozwinę wątek. Dla większości jest to mało istotna informacja bo skupiamy się na skonfigurowaniu poczty wychodzącej.

Gdy mamy wpisany port, przechodzimy do miejsca gdzie mamy do zaznaczenia opcję „Serwer wymaga uwierzytelniania”.  Aktualnie większość serwerów z jakimi miałem okazję współpracować tego wymagaja więc zaznaczamy tą opcję.

Adres e-mail – podajemy swój pełny adres e-mail skrzynki pocztowej.

Nazwa konta ( login ) – jak wcześniej wspominałem, wpisujemy także swój adres e-mail.

Hasło – i tutaj proszę o skupienie się przy wpisywaniu, gdyż często popełniamy błędy przez nierozróżnianie małych i dużych liter lub kopiujemy hasło z innych miejsc gdzie kopiuje nam się tzw. „pusta spacja” o której nawet nie wiemy. Wtedy powstają problemy bo niby wszystko skonfigurowane a dalej nie działa.

To tyle jeśli chodzi o konfigurację poczty wychodzącej – nie jest to skomplikowane, choć wymaga sięgnięcia pamięcią do wiadomości e-mail jakie dostaliśmy od usługodawcy…zawsze pozostaje google dzięki czemu szybko sprawdzimy poszczególne rzeczy jak adresy serwerów czy porty.

A gdy już wiadomości e-mail będą wysyłane do klientów, to zapraszam do poprzedniego wpisuj o komunikatach e-mail wysyłanych przez sklep gdzie dowiesz się jak można poprawić komunikaty e-mail które Twój sklep wysyła do klientów.

 

 

 

 

Dodaj komentarz