Nowoczesny sklep to taki, który efektywnie prowadzi sprzedaż, dlatego warto zmienić szatę graficzną sklepu internetowego na nowoczesną. Nie chodzi tutaj tylko o przejście na wersję RWD, ale dynamiczne zmiany na rynku ecommerce wymusza unowocześnienie sklepów i dostosowanie do oczekiwań klienta.
Zbudowanie nowoczesnej karty produktowej zgodnej z zasadami UX ( user experience ) zwiększa konwersję sprzedaży ( to taki stosunek sprzedaży do ilości odwiedzin ).
Ale to nie wszystko, ponieważ nowoczesny kod html i css jest zoptymalizowany pod wyszukiwarkę google, a jak wiadomo szybszy i lepiej wypozycjonowany sklep jest znacznie skuteczniejszy niż sklep konkurencji którą zostawiasz w tyle.
Strona produktowa
Jednym z elementów nowoczesnego sklepu jest umożliwienie klientowi jak najszybsze odnalezienie produktu w sklepie internetowym oraz intuicyjne poprowadzenie go do koszyka a w następstwie dokonanie przez niego zakupu.
Widoczne w sklepie informacje związane z produktem np:
- koszty wysyłki produktu
- czas realizacji zamówienia
- gwarancja
zapewnia klientowi szybki i łatwy proces zakupu bez dodatkowego szukania informacji w dodatkowych działach sklepu.
Poniżej znajduje się widok produktu który prezentuje się w sposób zachęcający klienta do dokonania zakupu poprzez odpowiednie rozmieszczenie podstawowych informacji o produkcie.
Typografia
Ale to nie wszystko, bo typografia w sklepie ma także swoje znaczenie. Często w sklepach internetowych klienci używają wielu rodzai fontów oraz różne ich wielkości co powoduje, że cała oferta jest nieczytelna i nie można skupić uwagi na najważniejszych cechach produktu.
Poniżej przykład widoku produktu które jest mało zachęcający
Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie jednego kroju czcionek co ma znaczący wpływ na czytelność całej oferty.
Widoczny kontakt
Kolejnym ważnym elementem nowoczesnego sklepu jest dział kontakt oraz infolinia lub okienko czatu. Rozległe opisy produktów nie zawsze dostarczają odpowiednich konkretów które klient chce poznać, dlatego w nawigacji sklepu oraz na karcie produktu ( o ile to możliwe ) najlepiej umieścić dobrze widoczną infolinię lub posiłkować się kanałem czatu internetowego. Jeśli sklep internetowy obsługują różne osoby, najlepiej podzielić się rolami i wykorzystać funkcje oprogramowania KQS które daje możliwość ustawienia administratorów obsługujących dane zamówienie.
Kategorie w sklepie
Kategorie w sklepie oraz ich struktura powinna być zrozumiała i czytelna, ostatnio modne jest stosowanie tzw. “mega menu” czyli widok kategorii po którym wyświetli się obszerny blok nawigacyjny z podziałem na kilka kolumn w którym znajdują się podkategorie 1 poziomu oraz podkategorie 2 poziomu. Takie rozwiązanie umożliwia zastosowanie odpowiedniego dodatku do sklepu KQS : Dodatkowe menu kategorii i nie jest to domyślna opcja sklepu.
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka a konkretnie podpowiedzi po wpisaniu 3 znaków to kolejny ważny element dzięki któremu klient szybko trafi na produkt który go interesuje. Zasadę działania wspominałem w ostatnim wpisie PODPOWIEDZI W WYSZUKIWARCE.
Filtrowanie produktów
Filtrowanie produktów po cechach to temat znany w KQS od 2012 roku, gdzie przy wersji oprogramowania oznaczonej numerem 3.4 pojawiła się taka możliwość. Filtrująca nawigacja jest świetnym rozwiązaniem szczególnie dla produktów różniących się odpowiednimi cechami i można ją dowolnie konfigurować dla odpowiednich kategorii w sklepie.
Rejestracja klienta
Daj możliwość kupna produktu bez rejestracji. Jeśli z jakichś względów chcemy by klient zarejestrował się w sklepie, dajmy mu jakiś powód w postaci zniżki na zakup produktów. Taka wymiana jest korzysta dla obu stron i jest zachęcająca do rejestracji.
Powiązane produkty
Dobrze jest wyświetlić na karcie produktowej inne produkty powiązane z produktem który klient przegląda. Mogą to być ręcznie przypisane produkty lub dział z innymi produktami danej kategorii. Sugerowanie klientowi dodatkowego produktu wzbudzi jego ciekawość i jest spora szansa że jego wartość koszyka będzie większa ( przy skorzystaniu z dodatku sklepu o nazwie : Akcesoria ), lub wybierze inny produkt.
Koszyk
Prosty i czytelny wygląd koszyka zwiększa poczucie bezpieczeństwa a to jeden z elementów który ma wpływ na tzw. porzucone koszyki. Można temu zaradzić posiłkując się tzw. e-mail remarketingiem, ale o tym w kolejnych wpisach.
Zastosowanie nagłówków ma duże znaczenie w koszyku gdyż klient może w łatwy sposób znaleźć interesujący go dział np. formy wysyłki czy miejsce na wpisanie danych adresowych. Duży i czytelny przycisk finalizujący zamówienie “Zamawiam i płacę” ( można stosować rożne nazewnictwa ) jest zwieńczeniem całego procesu zakupowego.
Budując nowoczesny sklep internetowy z zastosowaniem podstawowych zasad UX jest bardzo istotne, wiec warto stosować takie rozwiązania. Ma to ogromny wpływ na ilość zamówień oraz na wielkość sprzedaży.