W przeciwieństwie do poprzedniego roku 2015 gdzie wyszła 1 oficjalna aktualizacja, tym razem było ich 3. Co się zmieniło w oprogramowaniu dowiesz się z naszego podsumowania roku dotyczącego oprogramowania, gdyż na prawdę sporo się działo i warto to opisać.
O fakcie, że wychodzą mniejsze lub większe aktualizacje sklepu nie muszę chyba pisać, bo od zawsze była zasada, że zmiany i poprawki w sklepie są ciągle uzupełniane, ale cała lista zmian jest w jednym zbiorczym komunikacie od KQS gdzie też nadawane jest nowe oznaczenie wersji.
Zacznijmy od kwietnia 2015 roku kiedy pojawiła się wersja 4.2 a najważniejsze zmiany jakie zostały wprowadzone w sklepie KQS.store to:
- Dodana integracja z shipbooster.pl choć firma kurierska tak szybko jak się pojawiła, tak szybko zniknęła z rynku.
- Do sklepu został dodany nowy profil “Sklep z częściami / akcesoriami do drukarek” – wtedy jeszcze jako płatny dodatek, aktualnie jest w standardzie każdego nowego sklepu oraz starego po wykonaniu aktualizacji do wersji 4.4
- Integracja z Credit Agricole – choć systemy ratalne sprawdzają się w większych sklepach gdzie produkty kosztują po kilka tysięcy złotych
- Podpowiedzi w wyszukiwarce – czyli po wpisaniu 2 liter pojawi się okno z podpowiedziami nazw produktów lub nazw kategorii z całego sklepu. Zmiana wymaga wprowadzenia odpowiedniego kodu, a sklepy które miały zmienianą szatę graficzną muszą się trochę więcej natrudzić by to wykonać ( opis jest na naszym blogu )
- Atrybuty od teraz mogą być wyświetlane jako pole rozwijalne ( select ) i pole do zaznaczania ( radio ) – dla danej opcji atrybutu możemy domyślnie wybrać jeden z formatów wyświetlania. Od tego momentu jest możliwość wyświetlenia w jednym produkcie opcji pola rozwijanego i innej opcji jako pole zaznaczania
- Pojawiły się osobne pola “Title strony” oraz “Dodatkowe znaczniki META” dla działów informacyjnych, czyli dla dodatkowych podstron tekstowych jakie tworzone są w sklepie
- Płatności transferuj.pl zmieniły się na tpay.com więc po aktualizacji sklepu nastąpiła zmiana logotypów systemu płatności.
- Dla kategorii produktów wprowadzono nowe pola jak obraz kategorii i ikona kategorii przez co można w łatwy sposób załadować swoje zdjęcie lub ikonkę do kategorii. Zmiana ta spowodowała dodanie nowych pól w szablonie graficznym kategorii dla tych właśnie obrazów i ikon.
Jak widać, aktualizacja sklepu do wersji 4.2 przyniosła kilka ciekawych nowych opcji dzięki którym można bardziej upiększyć swój sklep pod względem graficznym, ale też i nastąpiły dobre zmiany od strony SEO.
Kolejna wersja sklepu KQS.store oznaczona numerem 4.3 pojawiła się pod koniec lipca 2016 roku i przyniosła trochę dodatkowych zmian wprowadzonych już w poprzedniej wersji, ale i też pojawiły się całkiem ciekawe rozwiązania:
- Dodana możliwość zmiany przycisku ( ikony koszyka ) na stronie produktowej. Sytuacje w której po każdej aktualizacji sklepu trzeba było na nowo wgrać swoją ikonkę koszyka gdyż została ona nadpisana domyślną z plików aktualizacji były zmorą dla sklepów. Kto pamiętał by nie nadpisywać tej ikonki, nie musiał się przejmować, ale do tej pory widzę sklepy posiadające zmienioną szatę graficzną które mają domyślną ikonkę koszyka. Zmiana ta jest opisana szczegółowo w tym wpisie : Edytowalny przycisk koszyka
- Została wprowadzona masowa zmiana widoczności produktów które miały iść do porównywarek cenowych. Bez tej opcji, trzeba było klikać za każdym razem przy produkcie ikonkę “P” ( Produkt widoczny dla porównywarek cenowych ) i następowało ponowne przeładowanie strony panelu administratora. Od tej pory można sobie zaznaczyć poszczególne produkty i na sam koniec na samym dole panelu wybrać z listy “Ustawi widoczne dla porównywarek” ( lub ustawić jako niewidoczne )
- Wprowadzony został nowy szablon graficzny dla katalogu produktów i od tego momentu można posiadać w sklepie zupełnie nowy układ strony po wejściu w wybraną kategorię. Wcześniej szablon graficzny korzystał z tego samego szablonu co Baza szablonu ( czyli podstrony typu : strony informacyjne, strona logowania i rejestracji )
- Podpowiedzi w wyszukiwarce zostały wzbogacone o zdjęcie produktu, więc obok podpowiedzi produktu możliwe jest wyświetlenie zdjęcia tego produktu. Szczegółowo opisany jest ten dodatek w tym wpisie : Podpowiedzi w wyszukiwarce
- Od strony SEO pojawiły się przyjazne linki dla podstron typu logowanie, rejestracja, wyszukiwarka oraz w szablonach graficznych pojawiły się zmienne odnośników do tych działów: {ODNOSNIK_NOWOSCI}, {ODNOSNIK_PROMOCJE}, {ODNOSNIK_KOSZYK}, {ODNOSNIK_PRZECHOWALNIA}, {ODNOSNIK_LOGOWANIE}, {ODNOSNIK_WYLOGUJ}, {ODNOSNIK_REJESTRACJA}, {ODNOSNIK_KONTO}, {ODNOSNIK_PP}, {ODNOSNIK_PL}, {ODNOSNIK_AKTUALNOSCI}, {ODNOSNIK_WYSZUKIWARKA}, {ODNOSNIK_O_SKLEPIE}, {ODNOSNIK_REGULAMIN}, {ODNOSNIK_KONTAKT}, {ODNOSNIK_FAQ}
- Kolejną ciekawą opcją było dodanie do strony głównej działów z produktami które są zaznaczone jako Bestseller czy Wyprzedaż. Od teraz, mają one osobne miejsce w tym samym układzie co działy Promocja czy Najnowsze propozycje ( czyli produkty wyświetlane na stronie głównej )
- Dodana masowa wysyłka przypomnień o złożeniu zamówienia do klientów, przydatna jest szczególnie dla sklepów które mają sporą ilość zamówień a co za tym idzie : więcej zapominalskich klientów. Teraz na liście zamówień można sobie pozaznaczać odpowiednie zamówienia klientów i na samym końcu wybrać z listy rozwijanej opcję “Zbiorcza wysyłka przypomnienia”
- Zmiana liczby znaków w nazwie obrazu / zdjęcia które dodajemy do produktu – od teraz można ustawić liczbę znaków pod siebie. Dokładniej ta opcja opisana była w tym wpisie : Długość nazwy plików zdjęć
- Doszły dodatkowe szablony komunikatów e-mail które należy samemu sobie wprowadzić w dziale : Ustawienia / Komunikaty e-mail / Dodatkowe
Widać po zmianach, że ciągle dochodzą nowe opcje, a te już dodane są rozwijane o dodatkowe mechanizmy działania czy elementy. Jak na 3 miesiące prac, postęp jest dość spory – ale to nie wszystko, bo niecały miesiąc po wydaniu nowej wersji weszła nowa opcja związana ze sprzedażą do innych krajów.
Opcja w dziale Ustawienia / Kraje – gdzie mamy możliwość dodania poszczególnych Państw do których wysyłamy zamówione produkty a dzięki temu, w prosty sposób zdefiniujemy osobne formy przesyłki powiązane z wybranym krajem. Od teraz klient dokonujący zakupów w sklepie, nie będzie widział 20 czy 30 różnych form wysyłek, a zobaczy tylko te przypisane do jego kraju.
Kolejny miesiąc później została wprowadzona długo oczekiwana zmiana w sklepie KQS.store, mianowicie możliwość przypisania pliku załącznika do komunikatu e-mail jaki jest wysyłany do klienta. Dotyczy to szczególnie przypadków gdzie po złożeniu zamówienia obowiązkiem sklepu było dostarczenie informacji o możliwości zwrotu produktu bez podania przyczyny. Najlepszym rozwiązaniem było umieszczanie pliku pdf z formularzem zwrotu/wymiany w pierwszej wiadomości e-mail jaką klient otrzymywał – czyli z potwierdzeniem złożenia zamówienia. Więc teraz taki plik należy wgrać na serwer ftp do katalogu “download”
a następnie edytować wybrany komunikat e-mail gdzie na samym dole jest opcja “Załącznik [ dodaj ]”.
Wakacyjnego szaleństwa nie było końca, gdyż kilka dni później pojawiła się kolejna nowa opcja w sklepie: Bezpłatna dostawa wybranych produktów. Opcja ta jest w formie ikonki do zaznaczenia na liście produktów lub w samym produkcie.
Jak to działa w praktyce ? Jeśli klient w zamówieniu będzie miał towar podlegający bezpłatnej dostawie, to całe zamówienie będzie objęte darmową przesyłką. Taki schemat działania chyba nie przypadł do gustu administratorom sklepów działających na platformie KQS.store, dlatego 2 miesiące później została wydana poprawka tej funkcjonalności i działa to teraz tak, że bezpłatna dostawa dotyczy tylko danego produktu objętego tą bezpłatną dostawą ( lub gdy klient ma w zamówieniu kilka produktów i każde z nich objęte jest bezpłatną dostawą ). W innym wypadku naliczona zostanie odpowiednia kwota przesyłki dla produktu który nie jest objęty bezpłatną dostawą.
W międzyczasie zostały dodane nowe pola szablonu graficznego do edycji ikony koszyka widniejącego w katalogu produktów oraz ikony braku produktu. Przy okazji pojawił się szablon graficzny do zmiany pola ilości ( pola input ). Zniknęła integracja z pośrednikiem kurierskim Kurjerzy oraz Sendit – a decyzję o usunięciu integracji KQS tłumaczył brakiem rozwoju lub całkowitym usunięciu możliwości integracji z tymi platformami.
Kolejną zmianą było usunięcie pola z numerem mieszkania podczas składania zamówienia przez klienta. O problemach dotyczących błędnego wpisywania adresu słyszałem od wielu klientów dlatego od pewnego czasu wprowadzałem im ręczną zmianę usunięcia tego pola ( gdyż nie było ono obowiązkowym polem do składania zamówień ). Aktualnie klienci numer domu i mieszkania mogą wpisywać w 1 polu.
W październiku 2016 roku pojawiła się oficjalnie płatna integracja z DHL24 WebAPI v2 i chyba problemów z nią żadnych nie było. Żaden z klientów nie zgłaszał mi problemów z działaniem tej integracji, ale może dlatego że korzystają z naszej zewnętrznej integracji która zintegrowana jest z takimi kurierami jak : DPD, GLS, Pocztex, UPS, TNT, DHL, Przesyłki Biznesowe ( Kurier 48 ), K-EX, FedEx, Paczka w RUCHU, Siódemka. Integrację można zamówić na stronie sklep.megamo.pl
Wtedy też został rozbudowany dodatek Inpost Paczkomaty 24/7 a obsługa wysyłek przez paczkomaty została przeniesiona z karty zamówienia do działu zamówień dzięki czemu zbiorczo można generować przesyłki i pobierać etykiety nadawcze.
No i ostatnia w tym roku aktualizacja w wersji 4.4 przyniosła ze sobą wszystkie dotychczasowo płatne dodatki i od tej pory są one w standardzie. Chodzi o dodatki takie jak:
- Porównywarka produktów
- Akcesoria
- Produkty gratisowe
- Backorder, dokumenty magazynowe PZ i WZ
- Integracja z Elektroniczny Nadawca
- Integracja z Inpost Paczkomaty 24/7
- Integracja z GLS ADE WebAPI
- Integracja z Furgonetka.pl
- Sklep z akcesoriami do drukarek
- Integracja z DHL24 WebAPI v.2
Bardzo dobre posunięcie ze strony KQS, bo konkurencyjne platformy sklepowe takie rzeczy miały w standardzie od dawna. Choć nie ma co porównywać oprogramowania KQS.store do innych platform gdyż każde z nich ma swoje wady i zalety. Ale wróćmy do aktualizacji jakie pojawiły się w tej wersji, bo niektóre z nich opisane są już wyżej ale oficjalnie w podsumowaniu i nowym oznaczeniem przyszło kilka istotnych zmian:
- Dodany jest licznik pobrań plików dołączonych do produktu. Tym samym możemy się dowiedzieć jak bardzo popularne są pliki które umieszczamy dla klientów sklepu.
- Dodane statystyki produktu, choć co mnie zdziwiło : widoczne są w dziale Asortyment / Magazyn. Dla chcących poznać większą ilość statystyk jakie generuje Twój sklep zapraszam do naszego dodatku który został opisany w tym wpisie: Statystyki sprzedaży w sklepie
- Link wymiany z alejahandlowa.pl oraz totu.pl znika ze sklepu KQS
- Dodana możliwość edycji manualnej produktów w zamówieniu tylko dla wybranej pozycji
- W dziale waluty została dodana opcja pobierania kursu z NBP
- Doszła numeracja stron na fakturach w pdf co chyba jest wymagane przez polskie prawo a sam się zdziwiłem że tej opcji do tej pory nie było.
- Dodana integracja z Online Blue Media oraz PayPal Express
- Dodane pole {DATA_DOSTAWY} w szablonach graficznych, dzięki czemu przy produktach ze stanem magazynowym mniejszym lub równym 0 wyświetli przewidywaną datę dostawy na podstawie wygenerowanych zaopatrzeń i jest powiązany z działem Asortyment / Magazyn / Przyjęcia ( PZ i WZ )
- Dodane pole VAT EU na karcie klienta które administrator musi sam oznaczyć. Spowoduje to ustawienie stawki VAT=0% dla danego klienta. Należy pamiętać, że zadziała to tylko w przypadku gdy w sklepie mamy podane ceny netto od których obliczany jest podatek VAT.
- Ostatnią ważną zmianą jest dodanie filtrowania po atrybutach po wejściu w dowolną kategorię. Dotyczy to tylko produktów z aktywną kontrolą stanów magazynowych. Filtry pojawiają się w miejscu domyślnego filtrowania po cechach, choć tą zmianę przydałoby się trochę rozbudować co mam nadzieję nastąpi niebawem.
Wydawałoby się że to już koniec zmian jakie miały się pojawić w roku 2016. Jednak 2 dni przed końcem roku KQS wydał nową poprawkę do sklepu która związana jest z kodami rabatowymi. Aktualnie jest 1 pole na wpisanie kodu rabatowego oraz bonu kwotowego, a pole to umieszczone jest w koszyku pod listą zakupów. Z tej poprawki jestem osobiście średnio zadowolony, bo przy okazji zniknęło pole kodu rabatowego z karty produktu co wg. mnie powinno tam zostać. Więcej o tej zmianie przeczytasz w ostatnim wpisie na naszym blogu: Zmiana pól kodów rabatowych
No i to by było na tyle jeśli chodzi o rok 2016. Co przyniesie nowy rok jeśli chodzi o zmiany w oprogramowaniu KQS.store – dowiemy się przez najbliższe tygodnie. Moim zdaniem był to bardzo dobry rok zmian i aktualizacji w sklepie, choć kilka szczegółów fajnie by było poprawić.