kategorie w sklepie optymalizacja

Ostatni wpis na temat cech produktów był 6 lat temu, dzisiaj chcę powrócić do cech które są podstawą w odpowiedniej filtracji produktów przez klienta oraz dobrej nawigacji. Zalecam uzupełnianie tych danych na karcie produktu, bez względu czy jest to nowy sklep czy trzeba będzie edytować produkty i dodawać cechy od podstaw.

Od kilku lat systematycznie i skutecznie namawiam swoich klientów, by dokonali nie tylko optymalizacji kategorii w swoim sklepie, ale też i skupili się właśnie nad wprowadzeniem odpowiednich cech do produktu które znacząco ułatwiają nawigację klientowi w poszukiwaniach odpowiedniego produktu.

Niektórzy optymalizują kategorię na podstawie samego portalu allegro w której w ostatnich latach sporo się działo jeśli chodzi o końcową nawigację menu, ale też widzę u klientów metodę podpatrywania tego jak to ma zrobiona konkurencja. Efekt końcowy struktury kategorii w sklepie zależy tylko od nas samych więc warto poświecić trochę czasu na taką optymalizację by nie tylko była przyjazna dla klienta ale też dla wyników wyszukiwania w google i zawierała słowo “klucz” które to klienci wpisują w wyszukiwarki.

Menu kategorii w sklepie

Nazewnictwo kategorii w niektórych sklepach internetowych jest na prawdę bardzo dziwne – wielokrotnie powtarzane nazwy, słowa kluczowe, brak indywidualizmy, to tylko niektóre błędy popełniane przez osoby które zarządzają sklepem. Przykład sklepu meblowego który w nazewnictwie kategorii powtarza te same słowa :

Drzwi wewnętrzne

  • drzwi wewnętrzne drewniane
  • drzwi wewnętrzne płytowe
  • drzwi wewnętrzne ramiakowe

w przypadku gdy kategorią główną są Drzwi wewnętrzne, to nie ma sensu powielania tego słowa w nazwach podkategorii ( dotyczy oprogramowania sklepu KQS.store ). Prawidłowo powinno to wyglądać tak:

Drzwi wewnętrzne

  • drewniane
  • płytowe
  • ramiakowe

Powtarzam…przykład ten dotyczy tylko sklepów KQS.store, gdzie struktura odnośnika do danej kategorii jest generowana z automatu i wygląda następująco :

Drzwi wewnętrzne ( kID,drzwi-wewnetrzne.html )

  • drewniane ( kID,drzwi-wewnetrzne-drewniane.html )
  • płytowe ( kID,drzwi-wewnetrzne-plytowe.html )
  • ramiakowe ( kID,drzwi-wewnetrzne-ramiakowe.html )

Czyli w nazwie linka do podkategorii generuje się też nazwa samej kategorii głównej. Należy pamiętać, by nazwy kategorii i podkategorii były na tyle krótkie i zrozumiałe dla klienta że jednocześnie będą przyjazne dla wyszukiwarek ( i nie były skracane przez ewentualne limity ilości znaków ), ale jednocześnie zawierały odpowiednie słowa kluczowe które potencjalny klient wpisuje w wyszukiwarkę.

Poszukiwanie nazw kategorii zacząć od samej wyszukiwarki google, gdzie można sporo podpatrzeć co i jak często jest wpisywane przez klientów. Po prostu wpisujemy nazwę kategorii i patrzymy jakie elementy pojawią się w podpowiedziach.

podpowiedzi słów google

Możemy skorzystać też z narzędzia o nazwie Senuto – które ma bardzo ciekawe funkcje jeśli chodzi o słowa kluczowe co jest przydatne nie tylko do optymalizacji kategorii ale też i do działań związanych z SEO.

propozycje słów kluczowych senuto

Na takiej podstawie możemy sprawdzić jakie słowa kluczowe będą dla nas odpowiednie i zacząć wprowadzać zmiany w nazewnictwie kategorii.

Porządki w kategoriach i podkategoriach

Jeśli decydujemy się na zmianę nazw i struktury kategorii to muszę tutaj wyjaśnić jedną kwestię: wiele osób boi się o to, że zmieni się link do podkategorii lub kategorii która jest już “wypozycjonowana” w google. Na szczęście sama zmiana nazwy kategorii niewiele zmieni w tym temacie gdyż wygenerowane i wypozycjonowane już wcześniej odnośniki kategorii posiadają swoje ID, przykład:

k8,drzwi-wewnetrzne.html – gdzie cyfra 8 znajdująca się na początku odnośnika to oznaczenie ID kategorii.  Jeśli zmienimy nazwę tej kategorii na inną, to ID się nie zmieni i nastąpi automatyczne przekierowanie na prawidłową nazwę nowego odnośnika ( zgodnie ze schematem przekierowań w pliku .htaccess znajdującym się w każdym sklepie KQS.store ). Żadnych dodatkowych rzeczy nie musimy wykonywać – wszystko działa automatycznie więc jeśli ktoś wejdzie w umieszczony wcześniej stary odnośnik ( umieszczony gdzieś w sieci, na forum czy facebook ) to zostanie przekierowany już do nowego miejsca.

O czym pamiętać przy optymalizacji kategorii?

Podczas zmiany nazwy kategorii w sklepie, możemy przy okazji uzupełnić elementy które do pozycjonowania bardzo się przydają. Są to “Dodatkowe znaczniki META” oraz unikalne “Title strony”. W polu znaczników META musimy dodać pełny kod html :

<meta name=”description” content=”Tutaj wstawiamy unikalny opis kategorii, w przybliżeniu ok 278 znaków ( wcześniej było to ok 160 znaków ). Warto uzupełnić to pole jako unikalny tekst…dla każdej kategorii ma być inny”>

Ustawienie unikalnego “Title strony” też jest ważne, możemy wykorzystać dostępne zmienne:

optymalizacja kategorii kqs

lub wstawić swoje własne Title.

W przypadku pozostawienia pustego pola, domyślne Title kategorii będzie pobierało z ustawień w konfiguracji :

kategorie title

Gdy posiadamy unikalny opis danej kategorii i skoncentrowani jesteśmy na pozycjonowaniu właśnie określonej kategorii w sklepie, możemy dodatkowo zaznaczyć opcję w konfiguracji sklepu:

“Wyświetl wizytówkę tylko na pierwszej stronie”

dzięki czemu przygotowany opis pod SEO będzie wyświetlał się tylko na pierwszej stronie danej kategorii ( bez powielania tego opisu w pozostałych stronach paginacji – czyli w miejscu gdzie klient przechodzi do kolejnej strony z produktami w danej kategorii )

Dodatkowo dla kategorii mamy możliwość ustawienia :

  • Kategorii widocznej dla odwiedzających ( czyli zaznaczamy czy kategoria ma być widoczna czy nie )
  • Ustawienie kategorii jako archiwalną ( kategoria nie pojawi się na liście Naszych kategorii w sklepie, ale jeśli była ona zaindeksowana w google i klient trafi do takiej kategorii to ją zobaczy )
  • Ustawienie czy kategoria ma być domyślnie rozwinięta w menu czy nie ( w przypadku gdy w konfiguracji sklepu mamy ustawioną opcję ”
    Wyświetl kategorie z jednym poziomem podkategorii” )
  • Możemy dana kategorię wykluczyć ze sprzedaży ratalnej ( czyli produkty znajdujące się w danej kategorii nie będą posiadały opcji zakupu przez raty – o ile mamy skonfigurowane w sklepie formy płatności z zaznaczoną opcją rat )
  • Ustawić czy dana kategoria ma się pojawiać w podpowiedziach wyszukiwarki czy nie ( podpowiedzi wyszukiwarki zostały już kiedyś opisane : Podpowiedzi w wyszukiwarce )

kategorie ustawienia

A w przypadku najnowszej wersji sklepu 4.9 ( na dzień publikacji tego wpisu ) opcji tych jest jeszcze więcej:

  • Wykluczenie ze sprzedaży ratalnej – czyli produkty w kategorii których klient nie będzie mógł kupić na raty ( zależne jest to od skonfigurowanej formy przesyłki )
  • Ceny widoczne tylko dla zalogowanych klientów – zaznaczenie tej opcji spowoduje, że klient nie będzie widział ceny produktu ( na stronie głównej, w katalogu produktów, na stronie produktowej ) jeśli nie będzie on zalogowany. Więc taki klient musi dokonać rejestracji w sklepie lub jeśli posiada konto – musi się zalogować.
  • Kategoria zawiera produkty dla pełnoletnich – opcja przeznaczona dla sklepów które w swojej ofercie posiadają rożnego rodzaju produkty, nawet te dla dorosłych ( np. sklepu z bielizną gdzie część produktów to bielizna erotyczna)

 

Ostatnią z ważnych opcji jest przypisanie danej kategorii do kategorii w Google Merchant Center ( Zakupy Google ) – o ile prowadzimy kampanię reklamową swoich produktów w google. Osoby korzystające z dodatku M-Cennik taką mapę kategorii mogą ustawić w panelu MyAdmin ( jak i wiele innych opcji których domyślnie brakuje w oprogramowaniu KQS.store ).

 

Cechy produktów przypisane do kategorii

Z kategoriami w sklepie związanych jest wiele dodatkowych funkcjonalności znajdujących się w oprogramowaniu. Mam na myśli cechy produktu które dają nam sporo możliwości jeśli chodzi o tworzenie filtracji w danej kategorii i o których jest ten wpis.

Dodawanie cech jest mocno związane z odpowiednia strukturą kategorii, dlatego to właśnie kategoriami powinniśmy się zająć na samym początku by można było później odpowiednio przypisać cechy produktów które pojawią się w filtracji. Przykłady takiego filtrowania poziomego:

filtry kategorie

 

lub znajdującego się po lewej stronie:

filtrowanie kategorii

Żeby zacząć wprowadzać cechy do produktów, należy zrozumieć czym konkretnie one są. Idealnie może mi posłużyć sklep z akumulatorami, gdzie widać że cechy to parametry danego produktu które są różne dla danej grupy produktów jak np. prąd rozruchu, napięcie czy też pojemność akumulatora.

Wprowadzanie cech produktu jest banalnie proste, wystarczy dodać odpowiednie wartości ( np. 12v, 24V ) a następnie wprowadzić opcję ( czyli słowo ” Napięcie” ).  Z dodaniem “Opcji” jest związanych więcej parametrów, ale one będą opisane niżej.

Gdy mamy już wprowadzone podstawowe parametry, możemy wprowadzać cechy do produktu. W polu “Liczba cech” wpisujemy ilość cech które jednocześnie chcemy dodać i przycisnąć OK. Następnie wybieramy produkt do którego chcemy dodać cechy a następnie wybieramy Opcję i Wartości.

cechy produktu w sklepie

Opcja cechy i ustawienia

Podczas wprowadzania Opcji do cech, mamy możliwość ustawienia wielu różnych rzeczy. Są to m.in.:

ustawienie sklepu internetowego cechy

  • Nazwa opcji- wyświetlana jako nazwa filtracji
  • Krótki opis ( widoczny tylko na stronie produktu ) – dla filtracji nie ma znaczenia
  • Zaznaczenie opcji : Wyświetl opcję w wyszukiwarce przy włączonym wyszukiwaniu na podstawie cech produktów – powoduje znalezienie się opcji pola SELECT w wyszukiwarce zaawansowanej
  • Zaznaczenie opcji : Wyświetl filtr w formie zakresu, opcja będzie powiązana z wartościami liczbowymi – jeśli wprowadzamy cechy jako liczny, to ta opcja posłuży Nam jako możliwość filtracji w zakresie liczbowym ( od – do )
  • Zaznaczenie opcji :Sortuj wartości filtra według ich wartości liczbowych – czyli sortowanie domyślne wartości wg. kolejności numerycznej od 0 do nieskończoności
  • Zaznaczenie opcji :Wyświetl przy produktach w katalogu – związane jest to z włączeniem odpowiedniej opcji w konfiguracji sklepukatalog kqs
  • Cecha podstawowa – oznaczenie czy dana opcja będzie cechą podstawową czy dodatkową.

Oraz najważniejszą rzecz – przypisanie opcji do kategorii w której pojawi się ona jako filtr. Żeby filtr się w ogóle pojawił w danej kategorii, to muszą w niej występować przynajmniej 2 różne produkty z przypisaną tą samą opcją ( lecz o innych wartościach ).

Dodawanie i przypisywanie cech do produktów jest procesem długotrwałym, z doświadczenia wiem że może to zająć nawet i kilka miesięcy lecz efekt takiej optymalizacji będzie zadowalający nie tylko z powodu poprawy funkcjonalności samego sklepu ale też i w ilości zamówień.

Optymalizacja sklepu

Optymalizacja sklepu to nie tylko zmiany w samej strukturze linków kategorii oraz nazewnictwa produktów, bo trzeba pamiętać że content ( opis ) jest najważniejszy.

Żeby spełnić większość wymagań googla, należy nie tylko zoptymalizować strukturę kategorii ale też i zadbać o odpowiednie treści ( ale o tym będzie osobny wpis ).

Struktura kategorii, nawigacja przez odpowiednie cechy – to jeden z najbardziej kluczowych elementów sklepu internetowego bez którego użytkownicy nie będą mogli szybko i bez problemów dotrzeć do właściwego produktu.

Taka optymalizacja jest zalecana dla małych jak i dużych sklepów internetowych, bo to od Nas zależy czy damy klientowi możliwość szybkiego dotarcia do produktu i to dokładnie tego produktu którego poszukuje.

 

 

2 thoughts on “Optymalizacja kategorii i cech

  1. W moim sklepie firma SEO stwierdziła żeby nie ruszać kategorii bo całe pozycjonowanie się posypie i zostałem przy starych nazwach. Czy na pewno mogę zmienić nazwę kategorii na inną ? Proszę o radę bo zastanawiam się od ponad roku czy zmienić te nazwy czy zostawić tak jak radzi mi firma od pozycjonowania.

    1. Witam Panie Marcinie – chyba rozmawialiśmy w tamtym roku na ten temat i myślałem że wszystko jest zrozumiałe dla Pana. Czy stworzył Pan sklep testowy tak jak prosiłem w celu sprawdzenia jak to na prawdę działa? Prosiłem żeby stworzyć kopie sklepu i fizycznie dokonać zmian w takim testowym sklepie by zobaczył Pan co się dzieje ze starym odnośnikiem. Tak jak to opisałem, będzie z automatu przekierowany na nowy link ( bez żadnej ingerencji dodatkowej i bez potrzeby tworzenia osobnych przekierowań w htaccess ). Tworząc odpowiednią strukturę kategorii może Pan tylko zyskać – tylko musi to być przemyślana struktura i odpowiednie nazewnictwo. Aktualne podkategorie które już mają wysokie pozycje w google, bez problemu można przenieść w inne kategorie główne przy okazji poprawiając ich nazewnictwo. To na prawdę działa i nie ma się czego obawiać. Nie wiem z jaką firmą od pozycjonowania Pan współpracuje, ale wydaje mi się że są leniwi i mają już swoje ustalone schematy działania, bo wystarczy żeby sami poprosili Pana o stworzenie kopii ( na testy ) lub sami zmienili nazwę kategorii lub przenieśli ją w aktualnym sklepie do innej kategorii i by ułatwili sobie prace związaną z SEO i pozycjonowaniem.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.