optymalizacja kqs

Optymalizacja SEO produktów i kategorii w sklepie KQS dla większości sklepów była drugorzędną sprawą jeśli chodzi o budowanie sklepu. Zazwyczaj osoby które myślą o swoim własnym sklepie, nie mają kompletnie pojęcia że istnieje coś takiego jak SEO oraz nie znają terminów jakich używają osoby zajmujące się pozycjonowaniem.

Więc zacznę od skrótu SEO – czyli z angielskiego : „search engine optimalization” potocznie zwane pozycjonowaniem. Termin ten oznacza szereg procesów zmierzających do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarki internetowej na dane słowa kluczowe. Nie jedna książka powstała na ten temat więc skupię się na głównych rzeczach oraz opiszę, jak możesz samemu zoptymalizować swój sklep KQS.

Optymalizacja kodu html i css

Wracając do pozycjonowania, to jednym z takich procesów jest odpowiednie zbudowanie kodu html i css, czyli wprowadzenie zmian mających na celu zoptymalizowanie ilości kodu w samym sklepie co nie ma kompletnie wpływu na wygląd istniejącej szaty graficznej. Zazwyczaj firmy zajmujące się pozycjonowaniem nie zajmują się taką optymalizacją bo uważają że ten zabieg należy do osoby która tworzyła szatę graficzną, kodowała oraz wdrażała ją w sklep. Dlatego od dawna stosuję zasadę, że jakość kodu html i css jest dla mnie priorytetem jeśli chodzi o wdrożenie sklepu, przez co budowanie samego kodu trwa ok 7 dni bo wymagam od kodera już wstępnej optymalizacji kodu.

Optymalizacja treści opisu

Kolejny proces, to optymalizacja treści opisów produktów lub opisów kategorii. W tym wypadku jest to trudny proces, bo z doświadczenia wiem że opis produktu jest kopiowany od producenta lub z innych stron beż żadnego redagowania a przy SEO jest to poważny błąd. Czasami jest tak, że opis produktu nie jest nasycony słowami kluczowymi na jakie chcemy się pozycjonować lub po prostu opis to 2 krótkie zdania. W tym momencie sporo trzeba się namęczyć by taki produkt wypromować na wysokie pozycje, bo z braku contentu ( opisu ) dla wyszukiwarki jest to mało znaczący produkt. A jeśli mamy opis produktu taki sam jak w 100 innych sklepach ( które pobrały ten opis od producenta) , to dlaczego Wasz sklep ma być wyżej w wynikach niż te 100 pozostałych skoro google uzna to za kolejny taki sam sklep. Warto w tym momencie przeredagować treści opisu produktu lub stworzyć go od nowa na podstawie danych jakie udostępnia producent.

Nagłówki title i description

Następny proces, to odpowiednie nagłówki title oraz meta description i właśnie na podstawie tych elementów opiszę możliwości ustawień jakie daje sklep KQS.

Od bardzo dawna oprogramowanie KQS.store było uważane za mało przyjazne w pozycjonowaniu, a szukanie porad w sieci wiązało się z wejściami na fora dyskusyjne gdzie ludzie „psioczyli” na to oprogramowanie i pisali że nie ma szans na uzyskanie dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania google. O dziwo wtedy jakoś współpracowałem w zakresie pozycjonowania z kilkoma firmami i sklepy moich klientów działające na KQS.store były w top 10 google a nawet w top 3 na wybrane frazy. I nie były to wcale łatwe słowa kluczowe a jedne z trudniejszych które miały po kilka milionów wyników wyszukiwań.

Aktualnie możliwości sklepu są na tyle dobre, że bez problemu można ustawić własne nagłówki tittle dla poszczególnych kategorii czy też stron informacyjnych – czyli strony dodatkowe, opisowe jakie tworzymy dla klienta. Nie będę opisywał porównania poprzednich wersji sklepu ( oraz możliwości jakie były ) z wersją KQS.store 4.4, dlatego skupie się na tej najnowszej wersji.

Już tłumaczę, dlaczego i gdzie pojawiają się te nagłówki oraz opis danej strony. Po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarkę google, dostajemy odpowiednio dopasowane wyniki ( przykład dla słowa „laptopy” ) :

title nagłówki w kqs google

Weźmy pod uwagę sklep kuzniewski.pl który działa na oprogramowaniu KQS.store. Nagłówkiem title jest w tym wypadku cały odnośnik :

Laptopy, notebooki, ultrabooki :: kuzniewski.pl

Natomiast description jest to cały opis widoczny pod adresem sklepu :

Laptopy. Laptopy to obecnie jedne z najpopularniejszych narzędzi służących zarówno do pracy, jak i rozrywki. Dostępne są w różnych rozmiarach, z różnymi …

Stroną docelową jest strona kategorii, dlatego też description to urywek wstępu kategorii ( tekstu ) jaki został nadany w sklepie:

wstęp kategorii description

Co do przykładu strony produktowej, mamy podobną sytuację – nagłówkiem title będzie nazwa produktu z dodatkową zmienną na końcu lub początku ( np. nazwa sklepu ) lub dowolnie wybranym słowem jakie wpiszemy. Można to ustawić w sklepie w dziale KONFIGURACJA

nagłówki tittle kqs

Jak widać, zmiennych do ustawienia jest spora ilość. Osobno dla strony głównej sklepu czyli Tytuł strony ,osobno dla strony produktowej, strony kategorii itp. Są to ogólne ustawienia ( domyślne ) dla całego sklepu więc jeśli w sklepie nie uzupełniamy swoich nagłówków title czy description dla poszczególnych kategorii czy stron informacyjnych, to zostaną one wczytane jako domyślne z konfiguracji wg. określonych zmiennych.

Natomiast gdy chcemy używać własnych nagłówków title i description dla dowolnej kategorii, należy edytować naszą kategorię w sklepie i wprowadzić swoje dane. Chodzi o to miejsce:

edycja kategorii w sklepie, meta tittle i description

W polu „Dodatkowe znaczniki META” możemy umieścić swój kod html ( i należy pamiętać by wprowadzić tam cały kod html a nie tylko sam tekst )

<meta name="description" content="tutaj wpisujemy opis kategorii" /> 

Działy informacyjne – czyli dodatkowe podstrony jakie tworzymy w sklepie. Posiadają one także swoje ustawienia jak np. Title strony czy dodatkowe znaczniki meta ( wpisywany jako kod html )

działy informacyjne seo kqs

W przypadku samych produktów, nie mamy możliwości zmiany tittle – jest on domyślny jako nazwa produktu + zmienna występująca w konfiguracji sklepu w dziale KONFIGURACJA / Tytuł strony – Szablon dla produktów

dostępne zmienne : {nazwa_produktu} :: {nazwa_sklepu}

Natomiast description dla produktów jest do ustawienia podczas edycji lub dodawania produktu w tych polach:

meta produktu kqs

przy czym należy pamiętać, że wpisuje się tam sam tekst a nie kod html jak w przypadku kategorii sklepu czy stron informacyjnych. Nie wiem dlaczego nie jest to ujednolicone, przez co czasem widzę sklepy które mają wpisane w kategoriach sam tekst bez znaczników meta.

Podsumowanie

Jak widać na powyższych przykładach, optymalizacja title i description w sklepie KQS nie jest wcale trudna. Można korzystać z domyślnych ustawień jakie są w konfiguracji sklepu, lub łączyć domyślne ustawienia ze swoimi własnymi nagłówkami title dla kategorii i stron informacyjnych. Należy jednak pamiętać, że to tylko wstęp do pozycjonowania swojego sklepu, ale odpowiednia optymalizacja to podstawa. Mam nadzieję, że tym wpisem wyjaśniłem niektóre bzdury jakie były opisywane na rożnego rodzaju forum czy grupach dyskusyjnych. A przez lata pracy nad sklepem KQS słyszałem sporo mitów, szczególnie od osób które zapewne nawet nie widziały panelu administratora sklepu.

Dodaj komentarz