Kraj dostawy oraz powiązane z nim formy wysyłki w sklepie to bardzo ważna opcja dla sklepów sprzedających produkty poza granicę kraju. Wydawałoby się, że wystarczy tyko dodać walutę oraz inny język do sklepu by sprzedawać zagranicznym przyjaciołom, niestety zostaje jeszcze konfiguracja odpowiednich form wysyłek które możemy przypisać do danego kraju.
Pamiętam bardzo dobrze niektóre sklepy które otwierały się na zagranicznych partnerów i wciąż miały jeden i ten sam problem: za duża ilość form wysyłek podczas składania zamówienia, przez co koszyk stawał się nieczytelny dla wielu klientów. Dodatkowo klient z naszego kraju, musiał szukać swojej wysyłki wśród pozostałych. Wtedy też pozostało nic innego jak zakup nowej licencji, przeniesienie produktów do drugiego sklepu i uruchomienie osobnej wersji językowej dla danego kraju. Taki sklep posiadał stricte dedykowane do niego formy wysyłki na dany kraj, miał domyślną swoją walutę i opisy produktów też były w danym języku.
Problemem wtedy stawała się obsługa wielu sklepów, bo do każdego sklepu trzeba było się logować osobno i obsługiwać zamówienia, zmieniać ceny czy też dodawać nowe produkty.
Wszystko zaczęło się zmieniać, gdy w sklepie KQS pojawiła się możliwość przypisania danej formy wysyłki do danego kraju ( było to gdzieś w okolicach wersji sklepu 4.3 ). Od tego momentu też zaczęło się dziać coraz więcej jeśli chodzi o multilanguage sklepu, można było przypisywać do klientów VAT EU ze stawką 0% ( działa tylko gdy w sklepie mamy ustawione domyślne ceny netto wg. których nalicza się podatek vat ).
Niektóre szablony komunikatów e-mail które otrzymywał klient ze sklepu też doczekały się osobnych miejsc dla danej wersji językowej, dodatkowo na karcie produktu pojawiła się możliwość dodania znaczników META dla wersji językowej a dla podstron informacyjnych została dodana możliwość uzupełnienia Title innego dla każdego języka.
Kto korzystał wcześniej z wersji językowych sklepu KQS, ten wie jaki postęp został wykonany jeśli chodzi o możliwości ustawień.
Wracając jednak do głównego tematu jakim jest ustawienie kraju dostawy to moduł ten jest bardziej rozbudowany i może stwarzać niektórym problemy z jego ustawieniem.
Dodanie krajów dostawy
Moduł ten znajdziemy w panelu administratora sklepu : Ustawienia / Kraje
Jeśli po wejściu w ten dział wyskoczy informacja : “Nie masz uprawnień do przeglądania tego działu” to należy przejść do działu : Pozostałe / Administracja – i nadać sobie uprawnienia.
Podczas dodawania kraju, należy podać następujące parametry:
- Nazwę kraju ( która będzie wyświetlana dla klienta )
- Kod ISO 3166-1 alfa-2 (dwuliterowe kody państw)
- Kod ISO 3166-1 alfa-3 (trzyliterowe kody państw)
- Kod ISO 3166-1 numeryczny (trzycyfrowe kody państw)
oraz mamy możliwość ustawienia kolejności wyświetlania kraju na liście. Jest tam też opcja do zaznaczenia, czy dodawany kraj będzie podlegał bezpłatnej dostawie oraz czy będzie to kraj domyślny.
Więc jeśli mamy w sklepie produkty z zaznaczoną opcja “Bezpłatna dostawa”
i chcemy by ta dostawa obejmowała teren naszego kraju, to należy tą opcję zaznaczyć tylko przy jednym kraju jaki dodamy: Polska – oraz należy tu zaznaczyć opcję “Kraj domyślny”.
Dodatkowo w ostatnim czasie pojawiła się nowa opcja do zaznaczenia : VAT 0% – i jest ona aktywna tylko w przypadku, gdy posiadamy w sklepie ceny netto od których wyliczany jest podatek vat (23% dla naszego kraju – lub 0% dla innych krajów UE ).
A tak prezentują się ustawienia:
Kody ISO dla krajów
Kody ISO potrzebne do konfiguracji krajów znajdziemy w mocno popularnej Wikipedii pod adresem :
https://pl.wikipedia.org/wiki/ISO_3166-1
Znajduje się tam tabelka z podziałem na kraje oraz na kody alfa-2, alfa-3 oraz kod numeryczny więc w prosty sposób możemy sobie skopiować odpowiednie kody do naszych ustawień.
A tak prezentują się ustawione kraje w jednym ze sklepów:
gdzie w łatwy sposób możemy się zorientować który kraj jest domyślnym krajem w sklepie oraz dla którego kraju jest ustawiona bezpłatna dostawa lub też VAT 0%.
Formy wysyłki dla kraju
Gdy mamy już dodane kraje do swojego sklepu, to musimy edytować swoje formy wysyłki gdyż zapewne wszystkie przesyłki jakie mamy ustawione w sklepie, będą się pojawiać dla każdego kraju jaki posiadamy.
Wchodzimy więc do działu Ustawienia / Formy przesyłki i dokonujemy edycji każdej z wysyłek. Wybieramy z pola “Kraj dostawy” odpowiedni kraj dla danej wysyłki.
Tak przygotowana forma wysyłki spowoduje, że dana wysyłka pojawi się klientowi w koszyku tylko w przypadku gdy wybierze swój kraj dostawy o nazwie “Wielka Brytania”.
Tym sposobem, klient nie widzi wszystkich form wysyłki a jedynie te dla wybranego kraju dostawy.
Pole kraju wysyłki pojawi się automatycznie w koszyku przed miejscem wyboru formy wysyłki. Standardowo będą pojawiały się tylko wysyłki z kraju jaki mamy ustawiony jako domyślny.
Faktury PDF w języku angielskim
W ostatnim czasie pojawiła się nowa opcja w sklepie KQS – drukowanie faktury w języku angielskim. Doszła nowa opcja podczas tworzenia faktury do zamówienia, więc teraz w dziale Sprzedaż / Faktury – podczas tworzenia nowej faktury, mamy możliwość zaznaczenia opcji “Język angielski“:
Tak dodana faktura, będzie do pobrania nie tylko w języku polskim ale i w języku angielskim: