pomoc i opieka nad sklepem kqs.store

Codzienne problemy klientów na sklepie KQS nie mają końca, ale ten ostatni jest wyjątkowy i postanowiłem coś napisać by przestrzec każdego przed problemami jakie dostarczyć może im hosting oraz dlaczego warto mieć kopię sklepu.

I dziwnym trafem te problemy są najczęściej na hostingu nazwa.pl którego odradzam każdemu już od kilku lat z uwagi na ich politykę sprzedaży usług oraz średni stosunek parametrów serwera do ceny. Zapewne nie jeden z Was dał się naciąć na promocje typu : domena za 0,00 zł lub serwer za niską kwotę – dopiero po roku używania usług okazuje się, że przedłużenie domeny na kolejne 12 miesięcy kosztuje 2 razy tyle co w innych firmach hostingowych. Nie będę się rozpisywał o jakości samego hostingu oraz parametrów – bo każdy może sobie porównać ( hekko.pl, linuxpl.com, home.pl czy nazwa.pl ) co może dostać w cenie 300 czy 400 zł netto / 12 miesięcy.

Choć w sumie o jakości hostingu akurat chciałbym napisać w tym wpisie, bo trafił do mnie klient z niedziałającym sklepem KQS.store. Hosting oczywiście na nazwa.pl ActiveBiznes.

Objawy: sklep nie posiada kategorii, jakiekolwiek wejście w produkt powoduje wyświetlenie komunikatu „Strona o podanym adresie nie istnieje

Oczywiste jest, że nie można obejrzeć produktu w sklepie w momencie gdy nie jest przypisany do żadnej kategorii dlatego też błąd wyskakiwał.

Po rozmowie z klientem, okazało się że nic w sklepie nie było kasowane czy dodawane od dłuższego czasu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest napisać do hostingu z prośbą o przywrócenie bazy danych i tak też klient uczynił. Ale kolejny problem to fakt, że klient ten błąd zauważył już kilka dni temu a hosting na prośbę odpisał że posiadają kopie tylko z ostatnich 24h.

Kolejne rozmowy z hostingiem nazwa.pl ujawniły przyczynę niedziałającego sklepu – w połowie grudnia była większa awaria na ich hostingach no i traf chciał, że po ich backupie, 1 baza danych klienta w sklepie uległa uszkodzeniu.

Klient o niedziałającym sklepie zorientował się dopiero po kilku tygodniach – ale nie ma się co dziwić, bo sklepów tych posiadał kilka i nie miał potrzeby zaglądania do każdego z nich od strony klienta a jedynie od strony panelu administratora.

Nie ma kopii bazy, nie ma kopii sklepu – no i zaczyna się burza mózgów co do możliwości przywrócenia sklepu. Na szczęście klienta, że posiadał tych sklepów kilka ( i graficznie mało się różniły ), mogliśmy stworzyć kopię sklepu oraz ze starego sklepu powyciągać nieuszkodzone tabele bazy danych dotyczące produktów. Plusem było to, że wszystkie sklepy klienta działają na 1 i tej samej wersji KQS.store przez co nie było konfliktów struktury bazy ( bo struktura baza danych jest zmieniana z każdą nową wersją ). Pozostało tylko wgrać zdjęcia produktów i można było w sklepie zacząć procedurę ręcznego przenoszenia poszczególnych produktów do kategorii w sklepie ( gdyż tabela kategorii była jedną z wielu uszkodzonych tabel w bazie danych ).

Sklep działa – klient zadowolony. O tyle przypadek dziwny oraz interesujący że został w trybie pilnym przywrócony i to po niskich kosztach. W innym wypadku musiałyby być podjęte zupełnie inne działania by przywrócić sklep do normalności i nie wiem czy taniej nie byłoby stworzenie go od nowa.

Jak widać na powyższym przykładzie, problemy z hostingiem mogą spotkać każdego – nie tylko tych co utrzymują swoje sklepy na nazwa.pl . Koszty odzyskania sprawności działania sklepu różnią się w zależności od złożoności problemu oraz od czasu reakcji a konkretnie od tego, kiedy zauważymy problemy w sklepie.

Ważne jest, by cyklicznie wykonywać kopię sklepu oraz bazy danych i przechowywać to na własnym komputerze. Nie ma też sensu codziennego wykonywania kopii całego sklepu, w zależności od ilości danych można sobie to robić raz na tydzień lub raz na miesiąc.

 

 

 

 

Dodaj komentarz