pomoc i opieka nad sklepem kqs.store

Codzienne problemy klientów na sklepie KQS nie mają końca, ale ten ostatni jest wyjątkowy i postanowiłem coś napisać by przestrzec każdego przed problemami jakie dostarczyć może im hosting oraz dlaczego warto mieć kopię sklepu.

I dziwnym trafem te problemy są najczęściej na hostingu nazwa.pl którego odradzam każdemu już od kilku lat z uwagi na ich politykę sprzedaży usług oraz średni stosunek parametrów serwera do ceny. Zapewne nie jeden z Was dał się naciąć na promocje typu : domena za 0,00 zł lub serwer za niską kwotę – dopiero po roku używania usług okazuje się, że przedłużenie domeny na kolejne 12 miesięcy kosztuje 2 razy tyle co w innych firmach hostingowych. Nie będę się rozpisywał o jakości samego hostingu oraz parametrów – bo każdy może sobie porównać ( hekko.pl, linuxpl.com, home.pl czy nazwa.pl ) co może dostać w cenie 300 czy 400 zł netto / 12 miesięcy.

Choć w sumie o jakości hostingu akurat chciałbym napisać w tym wpisie, bo trafił do mnie klient z niedziałającym sklepem KQS.store. Hosting oczywiście na nazwa.pl ActiveBiznes.

Objawy: sklep nie posiada kategorii, jakiekolwiek wejście w produkt powoduje wyświetlenie komunikatu “Strona o podanym adresie nie istnieje

Oczywiste jest, że nie można obejrzeć produktu w sklepie w momencie gdy nie jest przypisany do żadnej kategorii dlatego też błąd wyskakiwał.

Po rozmowie z klientem, okazało się że nic w sklepie nie było kasowane czy dodawane od dłuższego czasu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest napisać do hostingu z prośbą o przywrócenie bazy danych i tak też klient uczynił. Ale kolejny problem to fakt, że klient ten błąd zauważył już kilka dni temu a hosting na prośbę odpisał że posiadają kopie tylko z ostatnich 24h.

Kolejne rozmowy z hostingiem nazwa.pl ujawniły przyczynę niedziałającego sklepu – w połowie grudnia była większa awaria na ich hostingach no i traf chciał, że po ich backupie, 1 baza danych klienta w sklepie uległa uszkodzeniu.

Klient o niedziałającym sklepie zorientował się dopiero po kilku tygodniach – ale nie ma się co dziwić, bo sklepów tych posiadał kilka i nie miał potrzeby zaglądania do każdego z nich od strony klienta a jedynie od strony panelu administratora.

Nie ma kopii bazy, nie ma kopii sklepu – no i zaczyna się burza mózgów co do możliwości przywrócenia sklepu. Na szczęście klienta, że posiadał tych sklepów kilka ( i graficznie mało się różniły ), mogliśmy stworzyć kopię sklepu oraz ze starego sklepu powyciągać nieuszkodzone tabele bazy danych dotyczące produktów. Plusem było to, że wszystkie sklepy klienta działają na 1 i tej samej wersji KQS.store przez co nie było konfliktów struktury bazy ( bo struktura baza danych jest zmieniana z każdą nową wersją ). Pozostało tylko wgrać zdjęcia produktów i można było w sklepie zacząć procedurę ręcznego przenoszenia poszczególnych produktów do kategorii w sklepie ( gdyż tabela kategorii była jedną z wielu uszkodzonych tabel w bazie danych ).

Sklep działa – klient zadowolony. O tyle przypadek dziwny oraz interesujący że został w trybie pilnym przywrócony i to po niskich kosztach. W innym wypadku musiałyby być podjęte zupełnie inne działania by przywrócić sklep do normalności i nie wiem czy taniej nie byłoby stworzenie go od nowa.

Jak widać na powyższym przykładzie, problemy z hostingiem mogą spotkać każdego – nie tylko tych co utrzymują swoje sklepy na nazwa.pl . Koszty odzyskania sprawności działania sklepu różnią się w zależności od złożoności problemu oraz od czasu reakcji a konkretnie od tego, kiedy zauważymy problemy w sklepie.

Ważne jest, by cyklicznie wykonywać kopię sklepu oraz bazy danych i przechowywać to na własnym komputerze. Nie ma też sensu codziennego wykonywania kopii całego sklepu, w zależności od ilości danych można sobie to robić raz na tydzień lub raz na miesiąc.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.