konfiguracja kqs produktu 2 część

Publikacja drugiej części opisu konfiguracji ustawień na karcie produktu zbiegła się czasowo z wyjściem nowej aktualizacji oprogramowania, przez co nie byłem w stanie ukończyć wpisu gdyż spora część klientów zapragnęła nowości jakie pojawiły się w wersji KQS 4.7

Nowe funkcjonalności jakie pojawiły się na karcie produktowej zostały opisane przed oficjalnym ogłoszeniem KQS o nowej wersji i są już na blogu od kilku tygodni, a dzisiaj wracamy do drugiej części opisu elementów na stronie produktu jakie możemy wykorzystać w swoim sklepie.

Identyfikacja produktów czyli kody

Jednym z ważniejszych elementów rozpoznawania produktu nie tylko po nazwie czy producencie, jest możliwość identyfikacji go po kodzie produktu lub kodzie producenta. Takie kody produktu mają ogromne znaczenia podczas wyszukiwania produktu przez klientów nie tylko w wyszukiwarce Google ( niektóre produkty łatwiej jest wyszukać przez indywidualny kod producenta ), ale też i podczas wyszukania produktu w sklepowej wyszukiwarce ( oprogramowanie sklepu wyszukuje produkty też i po jego kodzie )

kod produktu i producenta

Kod produktu oraz kod producenta możemy wyświetlić na karcie produktowej w dowolnym miejscu ( zazwyczaj w obrębie nazwy produktu ), poprzez dodanie zmiennych w szablonach graficznych strony produktowej : {KOD_PRODUKTU} oraz {KOD_PRODUCENTA}

Istnieją też dodatkowe parametry które możemy wpisać w produkt jak np.

  • Kod PLU używany głównie w sklepach z żywnością gdzie po takim kodzie możemy rozpoznać jego pochodzenie czy typ uprawy
  • Kod kreskowy – nie muszę tutaj tłumaczyć jak wygląda taki kod, lecz do sklepu przy produkcie wpisujemy tylko cyfry kodu kreskowego

są to bardzo rzadko stosowane już kody w sklepach internetowych.

A skoro jestem już przy opisywaniu kodów, to w tym miejscu też możemy uzupełnić pole z gwarancją – a konkretnie z podaniem tam terminu gwarancji w dowolnym dla siebie schemacie np:

  • 1 rok
  • 2 lata
  • 12 miesięcy
  • 24 miesiące
  • 2 lata producenta
  • itp.

o ile sprzedajemy produkty w których chcemy wyświetlić okres gwarancji dla kupującego.

W szablonach graficznych strony produktu mamy też możliwość wyświetlenia parametru:  {GWARANCJA} – on pokaże nam okres gwarancji danego produktu zgodnie z tym co w produkcie zostało wpisane.

Podstawowe parametry produktu - waga i jednostka miary

W wielu sklepach pomijane są te parametry, ale w przypadku gdy posiadamy w sklepie ustawione formy wysyłki które zależą od wagi zamówienia, to na pewno nie pomijamy takiego elementu jak Waga produktu.

Nie tylko posłuży nam to wyliczenia kosztów przesyłki ale też i może być dodatkową informacją dla klienta którą by chciał widzieć podczas przeglądania produktu, dlatego w szablonach graficznych mamy możliwość wykorzystania zmiennej {WAGA_PRODUKTU}

Tak samo informacja na temat jednostki miary może być cenną informacją dla klienta choć domyślnie wyświetla się „szt” ale możemy wprowadzić tam inne jednostki ( metry kwadratowe, metry bieżące, kilogramy) które także pojawią się na fakturze generowanej przez sklep.

A na karcie produktowej jednostkę miary możemy wyświetlić wstawiając zmienną: {JEDNOSTKA_MIARY}

waga produktu

 

O tyle dobrze jeśli mamy sklep w którym sprzedajemy tylko na sztuki, tak w przypadku sprzedaży hurtowej mamy możliwość sprzedaży na całe opakowania gdzie podajemy ilość sztuk jaka znajduje się w tym opakowaniu. Wówczas nie musimy podawać ceny całej paczki a jedynie cenę pojedynczej sztuki – klient podczas zakupu będzie widział cenę za 1 sztukę a po dodaniu produktu do koszyka sklep będzie dodawał z automatu całe opakowanie. Dlatego też ważne jest umieszczenie informacji dla klienta o ilości sztuk w opakowaniu zbiorczym, a do tego służy zmienna {OPAKOWANIE_ZBIORCZE}

Produkty posiadające wpisaną ilość sztuk w opakowaniu zbiorczym, nie będą mogły być kupowane na pojedyncze sztuki. Ale to nie znaczy że nie mamy innej opcji, bo tego celu służy odpowiednie ustawienie ceny gradacyjnej, gdzie mamy możliwość podania przedziałów ilości sztuk oraz ceny za pojedyncza sztukę dla danego przedziału. Np.:

1-10 szt. – 12,00 zł

11-20 szt. – 10,50 zł

21-50 szt. – 9,87 zł

51-100 szt. – 9,20 zł

itd.

Cenę gradacyjną ustawimy w tym miejscu zgodnie z instrukcją:

gradacja cen

 

Integracje z bankami i systemami ratalnymi

W przypadku gdy posiadamy podpisaną umowę z platformą oferującą raty online oraz leasing, to automatycznie możemy wyświetlić klientowi kalkulator do obliczenia raty. Do tego celu służą zmienne w szablonie graficznym strony produktu

{ERATY_SYMULATOR}, {MBANK_SYMULATOR}, {PLATFORMARATALNA_SYMULATOR}, {CARATY_SYMULATOR}, {CARATY_SYMULATOR_FLASH}

Takie kalkulatory najlepiej jest umieścić w obrębie ikony koszyka by były widoczne ( ale nie bardziej niż sam koszyk ), dzięki czemu klient przed zakupem ma możliwość sprawdzenia i przeliczenia sobie raty wg. swoich parametrów z kalkulatora.

raty w sklepie kqs

Przykład kalkulatora jaki pojawi się klientowi w nowym oknie

raty kqs

Produkty pokrewne

To produkty podobne lub należące do grupy produktów, które możemy przypisywać samemu dla każdego dowolnego produktu w sklepie. Moduł ten nadaje się idealnie w sytuacji, gdy na karcie danego produktu chcemy pokazać inne produkty mogące zainteresować kupującego – przez co to my mamy wpływ na to co pojawi się jako produkt pokrewny ( podobny ).

Przypisania produktów pokrewnych możemy zrobić w panelu administratora w dziale Asortyment / Produkty pokrewne gdzie wybieramy produkt bazowy i w polu niżej wybieramy mu produkty które mają zostać do niego powiązane.

produkty pokrewne

Podobnym modułem jest moduł wyświetlający : Inne produkty z tej samej kategorii, gdzie system sklepu losowo wybiera kilka produktów z tej samej kategorii w której znajduje się produkt oglądany przez klienta. Ilość produktów wyświetlanych w tym dziale możemy zmienić w konfiguracji sklepu.

produkty pokrewne z tej samej kategorii

A pozostając jeszcze przy wyświetlaniu innych produktów, to możemy też klientowi wyświetlać propozycję produktów które zostały zakupione przez innych kupujący w naszym sklepie razem z danym produktem. System automatycznie przyporządkowuje sobie produkty bazując na dotychczasowych zamówieniach jakie zostały złożone w naszym sklepie przez innych kupujących. Moduł ten możemy umieścić w szablonach graficznych strony produktowej jako zmienną : {ZAKUPIONE_RAZEM}

Opinie i komentarze do produktu

Temat opinii produktów jest w ostatnich latach bardzo dziwny bo marketing szeptany opanował większość sklepów internetowych a do tego wychwalanie produktu na forach i serwisach internetowych z umieszczaniem odnośnika do produktu stał się chyba już plagą.

W miarę wiarygodne opinie o produktach można znaleźć w większości na portalach typu opineo.pl lub innych portalach oferujących profity dla klienta który dokonał zakupu i go zrecenzował na ich portalu – ale to do klienta należy ocena wiarygodności takich opinii nie tylko o produkcie ale i samym sklepie internetowym.

W sklepie KQS.store mamy możliwość włączenia opcji opinii którą mogą dodać:

  • Tylko osoby zarejestrowane, które dokonały zakupu danego produktu
  • Tylko osoby zarejestrowane. Nie jest wymagane kupno produktu aby dodać opinię.
  • Mogą dodawać wszyscy odwiedzający.
  • Wyłącz możliwość dodawania opinii przez kupujących.

komentarze kqs

I tutaj bez względu na to, czy staramy się złapać jak największą ilość opinii o produktach, czy może chcemy poprzez opinię wyciągać wysokie pozycje w wyszukiwarkach google – warto się zastanowić nad włączeniem tej opcji, bo zapewne na kilkaset pozytywnych opinii nikt jej nie wystawi, natomiast jeden niezadowolony klient potrafi od razu negatywną opinię dodać do produktu i to niekoniecznie na naszym sklepie.

W sklepie mamy możliwość moderowania, a raczej akceptacji czy opinię dodać czy ją usunąć ( lub po prostu nie wyświetlać ). Dodatkowo możemy dany komentarz zmienić jeśli chodzi o treść ( w przypadku gdy znalazły się obraźliwe słowa ) choć nie zalecałbym tutaj stosowania większych zmian – pasowałoby wprowadzić po prostu filtr wulgaryzmów którego brakuje w wielu oprogramowaniach.

Moderację opinii dodanych przez klientów możemy wykonać z poziomu panelu administratora w dziale: Asortyment / Komentarze

Do wszystkich komentarzy dodanych do produktu można się odwołać jako administrator ( sprzedawca ) – i to niezależnie od tego czy jest to negatywna czy pozytywna opinia. Wystarczy taki komentarz edytować z poziomu administratora sklepu i w polu „Adnotacja sprzedawcy” wpisać swój komentarz.

Opinie w sklepie możemy wyświetlić w dowolnym miejscu na karcie produktu przez umieszczenie znacznika {KOMENTARZE} , a obok opinii powinno się znaleźć okno z możliwością dodania opinii przez klienta.

Tak wygląda standardowy formularz dodawania opinii o produkcie przez klienta

opinie kqs

System dodawania samej oceny ( zamiana domyślnej oceny, na formę ikonki graficznej z gwiazdkami ) to już zupełnie inna sprawa, bo do tego trzeba znajomości html oraz javascript by można było przerobić ten moduł. Poniżej przykład zmienionego formularza:

komentarze w formie gwiazdek opinie

Pole dodawania opinii na stronie produktu można umieścić w dowolnym miejscu przez wstawienie znacznika {DODAJ_KOMENTARZ}

 

Pliki dołączone do produktu

W wielu branżach spotykam się z dodawaniem plików do produktu, są to m.in. instrukcje obsługi, schematy czy też katalogi. Istnieje duża swoboda jeśli chodzi o umieszczenie pliku do produktu bo mamy możliwość dodania plików nie tylko w formacie .pdf ( zazwyczaj stosowany jako katalog czy tabelka z parametrami ) ale też i w innych formatach np.: dokumenty tekstowe .doc .xps .txt lub pliki zdjęć .jpg .png. gif oraz pliki .zip .rar .exe itp. – możliwych formatów jest mnóstwo…raczej nie spotkałem się by oprogramowanie nie przyjmowało jakiegoś pliku.

W celu dodania pliku do produktu, należy oczywiście przygotować odpowiedni plik, wgrać go na serwer ftp gdzie umieszczony jest sklep ( katalog główny sklepu – podkatalog : download )…

Przechodzimy do działu: Asortyment / Dołączone pliki

pliki do produktu

Mamy możliwość wpisania swojej nazwy pliku, wybór produktu oraz wybór wgranego pliku na serwer ftp ( który po wgraniu znajdzie się na tej liście ). Dodatkowo mamy możliwość dodania unikalnego opisu do pliku który może się znaleźć choć nie musi przy pliku na karcie produktowej.

Szablony graficzne do plików znajdziemy w dziale Szablony graficzne / Strona produktu / Pliki ( oraz Pliki lista ). Mamy tam możliwość wyświetlenia nazwy pliku ( którą sami dodajemy podczas dodawania pliku ), rozmiar pliku
( automatycznie wyliczona na podstawie faktycznej wielkości pliku liczona w MB ),  odnośnik „pobierz” oraz opis pliku który także dodajemy podczas dodawania pliku do produktu.

pliki kqs szablon

Proszę nie mylić plików do produktu – z plikami na sprzedaż, bo są to zupełnie dwie rożne opcje sklepu i służą do zupełnie do czegoś innego. Opis ustawień sprzedaży plików jest już na blogu :

Sprzedaż plików przez Internet

 

Formularze zapytania oraz negocjacji cen

Formularz kontaktowy na każdej stronie produktu to bardzo dobra opcja, bo klient ma możliwość zapytania o dany produkt z poziomu karty produktu bez potrzeby wysyłania osobnej wiadomości e-mail lub wchodzenia w dział kontakt gdzie znajduje się ogólny formularz do zapytania.

W przypadku, gdy klient złoży zapytanie o produkt z poziomu karty produktowej, to automatycznie trafia do nas wiadomość e-mail z informacją co to za klient oraz o jaki produkt pyta ( czyli z jakiego produktu wysłał zapytanie ). Dzięki temu nie mamy jasność jeśli chodzi o produkt którego zapytanie dotyczy.

Formularz zapytania w sklepie zawiera podstawowe informacje jak :

  • imię i nazwisko
  • e-mail
  • numer telefonu ( niewymagany ) i jest możliwość usunięcia tej opcji z szablonów graficznych

oraz oczywiście treść pytania.

Na naszą skrzynkę e-mail trafia więcej informacji…bo jak wspomniałem wcześniej będzie informacja o produkcie którego pytanie dotyczy oraz dodatkowo adres IP i datę oraz godzinę wysyłki zapytania.

Formularz do produktu jest zamienny z inną funkcją {NEGOCJACJA_FORMULARZ} – ta zmienna występuje w szablonie graficznym sklepu na karcie produktowej, ale jeśli w konfiguracji sklepu KQS włączymy opcję:

Włącz możliwość negocjacji cen
to automatycznie domyślny formularz zapytania o produkt zniknie i pojawi się formularz negocjacji ceny. Parametry są te same – kwestia tylko nazewnictwa nagłówka.

 

Kolejny formularz choć chyba nie widziałem go w żadnym sklepie KQS od kiedy pracuję na tym oprogramowaniu, to formularz o nazwie :Poleć produkt znajomemu (  zmienna w szablonie:  {FORMULARZ_POLEC_ZNAJOMEMU} )

Chodzi o to, że pojawia się formularz ( podobny do formularza zapytania o produkt ), gdzie mamy możliwość wpisania swojego adresu e-mail, oraz adresu e-mail kolegi/znajomego – w ten sposób wysyłamy do kolegi informację typu :

„Znalazłem produkt który cię może zainteresować”

i ma on od razu link do produktu w sklepie w który może kliknąć i przejść do danego produktu. Przydatna funkcja ? Sam musisz to ocenić.

Urządzenia kompatybilne

To parametr który pojawił się dość niedawno – choć dotyczy głównie sklepów z włączoną opcją w konfiguracji : Sklep z częściami/akcesoriami do drukarek

Zmienna na karcie produktu:  {URZADZENIA_KOMPATYBILNE}

służy do wyświetlenia informacji na temat urządzeń kompatybilnych dla danego produktu – jak np. toner czy tusz drukarki.

Wystarczy stworzyć przypisanie urządzeń kompatybilnych do danego produktu ( czyli zaznaczyć urządzenie do którego dany produkt tez pasuje ). W tym momencie tworzymy sporą siatkę między produktem a urządzeniem ( występującym jako kategoria ).

Jest to funkcja stworzona typowo pod sklepy z tonerami, tuszami czy też częściami do drukarek i ma ona swoje specyficzne ustawienie ( tak jak sklepy z częściami samochodowymi – gdzie dany produkt pasuje do wielu marek, modeli i wersji ).

Wywieszki w sklepie

Mało wykorzystywana opcja przez sklepy, ale gdy zajdzie potrzeba dodania jednej, konkretnej informacji do wielu produktów to jest na to rozwiązanie właśnie przez dodanie Wywieszki. W przypadku sklepów posiadających kilkaset czy kilka tysięcy produktów, dodanie tej opcji ułatwi sprawę i nie będziemy musieli edytować każdego produktu osobno, wystarczy dodać wywieszkę i przypisać ją do kategorii.

Temat wywieszki był już opisywany na blogu dlatego więcej o tej funkcji przeczytacie w tym wpisie: Jak wykorzystać wywieszki

Wizytówka producenta

Tutaj na karcie produktowej mamy możliwość wyświetlenia aż 2 pól wizytówki producenta, a dodanie takiej wizytówki odbywa się podczas dodawania danego producenta do sklepu w panelu administratora : Główne działy / Producenci

Z producentem w sklepie jest powiązane wiele wątków, bo oprócz możliwości wyszukiwania produktu podanym producencie jest tez możliwość sortowania produktów w danej kategorii

producent katalog

ale też i możliwość filtracji:

filtrowanie producenta w sklepie

A to nie wszystko, gdyż mamy za to odpowiedzialny osobny moduł który może wyświetlić listę wszystkich producentów które są w sklepie. Domyślnie w postaci pola select ( czyli pole wybierane z  listy ) ale możemy to przerobić na inny schemat który w ostatnim czasie stosujemy w wielu sklepach:

Jako lista odnośników:

producent lista

lub jako lista logotypów ( o ile mamy dodane zdjęcia logo do danego producenta ):

producent logo

albo jedno i drugie jak w powyższym przykładzie.

Wracając jednak do karty produktowej i możliwości wykorzystania wizytówki producenta na stronie produktu, to wiem że jest to element mało wykorzystywany przez sklepy. Jednak taka możliwość istnieje a zastosowanie jej to już indywidualna sprawa każdego sklepu.

Taką wizytówkę kategorii mamy możliwość wyświetlenia w dowolnym miejscu na karcie produktowej – i tak jak pisałem, są to dwie wizytówki producenta jakie możemy tam umieścić.  Zmienne na karcie produktu to {WIZYTOWKA_PRODUCENTA} oraz {WIZYTOWKA_PRODUCENTA_2}

Podsumowanie

To by było na tyle jeśli chodzi o elementy występujące na stronie produktu. Jak widać możliwości do ustawienia na karcie produktowej jest dość sporo i nie warto wykorzystywać wszystkich modułów. Używanie poszczególnych elementów powinno być przemyślane by strona produktowa nie była przeładowana, a sposób prezentacji każdego elementu powinien być czytelny dla klienta.

Warto zastanowić się nad tym, jakie moduły będą przydatne w naszym sklepie i zastosować tylko te co do których będziemy posiadali pewność że je wykorzystamy oraz nie zasłonią one cennych informacji produktu jakie chcemy przedstawić klientowi.

Jeśli nie widziałeś pierwszej części to zapraszam do zapoznania się nią tutaj:

Konfiguracja elementów na stronie część 1/2

 

 

Dodaj komentarz