Nie znam sklepu który wykorzystuje w 100 procentach każdy możliwy element jaki może posiadać strona produktu w sklepie KQS.store, a że jest ich spora ilość to warto byłoby je opisać i przedstawić ich zalety.
O tym, że zdjęcia mówią więcej niż 1000 słów to już wiadomo, nazwa produktu to drugi w kolejności ważny element na karcie produktowej, cena czy dostępność oraz ikona koszyka to kolejne na liście ważne elementy – ale czy tak na prawdę mamy je w odpowiednim miejscu na sklepie ?
W przypadku chęci pokazania sporej ilości informacji ( oprócz oczywiście opisu ) na karcie produktu, jesteśmy zmuszeni toczyć swego rodzaju walkę o miejsce. Powołując się na pewną infografikę którą kilka lat temu dostarczył mi klient ( a potwierdzeniem tej infografiki były słowa jakie usłyszałem na wykładach ecommerce ), mówiąca o tym że najlepszym miejscem na ikonę koszyka jest miejsce po prawej stronie zdjęcia głównego produktu znajdujące się powyżej środkowej części tego zdjęcia.
Taki przycisk CTA ( call-to-action ) czyli wezwanie do działania – powinien być widoczny na ekranie klienta od razu po wejściu na stronę produktu, ale z różnych względów tak nie jest bo wiele sklepów pakuje nadmiar informacji w to miejsce a sama ikona koszyka też potrafi się zlewać z otoczeniem i po prostu jest niewidoczna.
Nie ma idealnego przepisu na rozmieszczenie tych elementów na karcie produktu, bo to zależy od wielu czynników. Swego rodzaju standardem stało się już umieszczanie dużego zdjęcia po lewej stronie a w prawym sąsiedztwie natomiast znajdują się podstawowe dane produktu…a w przypadku sporej ilości tych danych przycisk koszyka ląduje na dole co jest złym rozwiązaniem.
Najważniejszymi elementami dla klienta są:
- zdjęcie
- nazwa produktu
- cena
- ikona koszyka
- informacja o dostępności
- informacja o koszcie dostawy
To właśnie te elementy są podstawą i muszą pełnić pierwsze skrzypce na karcie produktu.
Wachlarz dostępnych elementów jakie można wyświetlić na karcie produktu w sklepie KQS.store jest spory więc zacznę od najważniejszych wg. mojej opinii, oraz krótko opiszę. Bo oprócz zdjęcia, nazwy produktu, ceny oraz przycisku koszyka mamy możliwość dodania sporej ilości informacji.
Informacja o dostępności produktu
Nazwy dostępności można dodać w dziale Asortyment / Dostępność, a samo nazewnictwo to już kwestia naszej kreatywności. Najczęściej jednak spotykamy w sklepach nazwy takie jak :
- Dostępny
- Na magazynie
- Wysyłka w 24h
- Wysyłka w 48h
- Wysyłka natychmiast
- Wysyłka do 2 dni
Możliwość wyboru dostępności w produkcie będzie możliwa tylko wtedy, gdy dodamy je wcześniej w panelu administratora
Podczas dodawania dostępności, mamy możliwość wybrania też odpowiedniej wartości dla porównywarek – o ile zamierzamy się z nimi integrować, to przypisanie dostępności do danej porównywarki jest wymagane.
Wygląd takiej dostępności na karcie produktu może prezentować się w taki sposób:
Ważne jest tez jego umiejscowienie – gdyż najlepiej by znalazło się ono w obrębie ceny i koszyka bo to jest miejsce gdzie klient skupi swoją uwagę przed dodaniem produktu do koszyka.
Od strony technicznej, mamy możliwość ustawienia do produktu dwóch dostępności: pierwsza to dostępność stała – pojawiająca się gdy stan magazynu produktu jest większy niż 0 ; oraz dostępność po wyczerpaniu – pojawia się w momencie gdy stan magazynu = 0. Prawidłowo ustawiona dostępność w produkcie ( o ile korzystamy z kontroli stanów magazynowych ) automatycznie wyświetli klientowi odpowiednią informację więc nie jesteśmy atakowani pytaniami klientów na temat tego czy produkt aktualnie posiadamy na sklepie.
Automatyczne wyliczenie najniższej ceny przesyłki za produkt
Formy wysyłki dodane do sklepu są bardzo ważnym elementem jeśli chodzi ilość porzuconych koszyków – bo odpowiednia ich konfiguracja sprawa niektórym sporo problemów w efekcie czego klient na karcie koszyka spędza sporą ilość czasu nad wyborem odpowiedniej przesyłki. Ale to jest temat dość obszerny więc zostawiam na osobny wpis, tutaj skupie się na możliwości wyświetlenia klientowi przy danym produkcie informacji o cenie dodatkowej jaką poniesie zamawiając dany produkt.
Służy do tego zmienna o nazwie {NAJNIZSZY_KOSZT_PRZESYLKI} którą możemy umieścić w dowolnym miejscu szablonu graficznego strony produktowej. Spowoduje to pojawienie się najniższej ceny dostępnej za wysyłkę danego produktu z uwzględnieniem dostępnych form wysyłki. W efekcie klient będzie widział od razu kwotę którą będzie musiał dodatkowo ponieść za transport. Kwota ta będzie najniższą kwota z możliwych dostępnych wysyłek, lecz to klient ma ostateczną decyzję na etapie koszyka produktowego gdzie zaznacza sobie formę wysyłki która mu pasuje i nie koniecznie musi być to ta najtańsza z dostępnych.
Bezpłatna dostawa produktu
Podobnym elementem związanym z wyświetlaniem kosztów wysyłki na karcie produktowej jest parametr {BEZPLATNA_DOSTAWA} – który może wyświetlać tekst lub ikonkę przy produkcie którego bezpłatna dostawa obejmuje.
To my, mamy możliwość w panelu administratora włączenia darmowej przesyłki danego produktu. W tym celu musimy przejść do działu Asortyment / Produkty – i zaznaczyć w produkcie odpowiednią ikonkę:
Taki produkt będzie podlegał bezpłatnej dostawie wiec klient jest jasno informowany w karcie produktowej o kosztach przesyłki które będzie miał GRATIS.
Dostępna ilość produktu
To akurat mało wykorzystywany element przez sklepy, gdyż nie każdy właściciel sklepu chce się dzielić informacją o konkretnej ilości posiadanych sztuk danego produktu w swoim magazynie. Choć bywają odstępstwa od tej reguły i to właśnie nieliczne sklepy chcą pokazać swojej konkurencji oraz klientom, że mają sporą ilość produktu na stanie magazynowym.
Oprócz pokazania dostępnej ilości w formie konkretnej liczby sztuk, możliwa jest zamiana tego elementu na formę graficzną. W tym celu w konfiguracji sklepu należy znaleźć pole:
i ustawić przedziały
oraz wprowadzić wartość dla pola “Mało”. Wówczas będziemy posiadali 3 ikonki dostępnej ilości:
- czerwona ikonka ( brak ) w przypadku gdy stan magazynu produktu wynosi 0 szt.
- pomarańczowa ikonka ( mało ) w przypadku gdy stan magazynu produktu to wpisana przez nas liczba
- zielona ikonka ( dużo ) w przypadku gdy jest więcej na stanie niż wpisana przez nas liczba w polu “Mało”
Oczywiście ikonki dostępnych ilości można podmienić w sklepie – wystarczy odpowiednio zamienić pliki graficzne znajdujące się w katalogu “img” o nazwach :
img/duzo.png
img/malo.png
img/brak.png
Przykład wykorzystywanego elementu dostępnej ilości od razu w 2 postaciach ( ilościowej oraz graficznej ):
Promocyjna cena może wyglądać ciekawie
Miałem nie wspominać nic o cenie produktu, lecz z nią wiąże się jeszcze kilka zmiennych które są z nią powiązane. A mam na myśli konkretnie cenę promocyjną produktu bo w ostatnim czasie pojawiły się nowe możliwości do ustawienia.
Nowe zmienne:
- {ZNIZKA_INFO}
- {PROMOCJA_TERMIN}
znajdujące się na karcie produktowej, mogą uatrakcyjnić cenę promocyjną:
Parametr {ZNIZKA_INFO} wyświetli nam informację na temat różnicy procentowej między ceną normalna a ceną promocyjną, dzięki czemu nie musimy zmuszać klienta do myślenia o tym, czy obniżka produktu jest na tyle atrakcyjna by dodać produkt do koszyka.
Przyśpieszeniem tej decyzji może okazać się kolejna zmienna {PROMOCJA_TERMIN} dzięki której pokażemy czas pozostały do końca promocji. A że są to ostatnie nowości w sklepie KQS.store, to szczegółowy opis i konfiguracja pojawi się w osobnym wpisie.
Data dostawy produktu który się wyprzedał
Przydatne w sklepach posiadających kontrolę magazynu oraz w przypadku gdy produkt został wykupiony i wprowadzone zostało Zapatrzenie. Jest to dość mało używana opcja przez sklepy z uwagi na nieświadomość istnienia takiej możliwości oraz braku czasu na wprowadzanie zaopatrzeń.
Zaopatrzenia można wprowadzać w dziale: Asortyment / Zaopatrzenia – w prosty i szybki sposób dodajemy produkty które niebawem pojawią się na stanie.
Po dodaniu produktów musimy kliknąć w przycisk “Przejdź do podsumowania”
i mamy możliwość ustawienia daty dostawy która pojawi się automatycznie na kartach wszystkich produktów dodanych do zaopatrzenia. Na karcie produktu taki element może wyglądać w ten sposób:
Producent - nazwa i logotyp
Producent w formie nazwy z odnośnikiem lub też jako logotyp, idealnie sprawdza się w branżach gdzie kupujący zna daną markę produktu. Ten element możemy wyświetlić nie tylko na karcie produktu, ale też i w katalogu ( w przeglądanych kategoriach ).
Nazwę producenta możemy dodać w dziale Główne działy / Producenci, a oprócz jego nazwy mamy możliwość wgrania mu zdjęcia ( logotypu ) oraz wpisania tzw. wizytówki ( opisu producenta – wykorzystywane jet to ze względu na SEO i pozycjonowanie ), oraz mamy możliwość wpisania Title oraz znaczników meta
Nazwa producenta powinna znajdować się w bliskiej okolicy nazwy produktu na karcie produktowej czyli też będzie to miejsce obszaru zdjęcia głównego ( szczególnie logotyp – a to dlatego, że zdjęcie główne ładnie się komponuje z logotypem o ile zdjęcie produktu jest na białym tle a logotyp odpowiednio czytelny ).
Przykład logotypu na karcie produktowej:
Cechy produktu dają wiele możliwości w sklepie
Cechy produktu to ciekawy element jeśli chodzi o ewentualną filtrację produktów w danej kategorii, ale też bardzo ważny element jako podstawowe informacje o produkcie w sklepie. Z tego co zauważyłem, to mało osób korzysta z tej możliwości zapewne z uwagi na lenistwo i brak pomysłu – a sklepy którym poleciłem uzupełnianie cech do produktu do dzisiaj mi dziękują że ich przekonałem do uzupełnienia choć niekiedy wprowadzanie cech trwało miesiącami. Odpowiednio dodane cechy do produktu będą podstawą informacyjną dla klienta jako najważniejsze parametry produktu oraz odpowiednio podpięte pod filtrację kategorii sprawią, że klient szybciej znajdzie w sklepie odpowiadający mu produkt.
Cechy można dodawać w dziale: Asortyment / Cechy – a oprócz tego mamy możliwość stworzenia grupy cech : Asortyment / Cechy / – grupy
Grupy cech możemy dodawać w przypadku gdy mamy podział cech na rożne grupy różniące się w znacznym stopniu od siebie, dzięki czemu możemy je graficznie podzielić na karcie produktowej by były bardziej czytelne dla klienta.
Nawet jeśli nie mamy zgrupowanych cech produktu, to przez dodanie tylko jednej grupy, mamy szybką możliwość dodawania wielu cech do produktów znajdujących się w sklepie.
Jako że filtracją produktów w katalogu zajmę się w osobnym wpisie, to nie będę wymieniał dodatkowych zalet wprowadzenia cechy w produkty bo szczegółowo zostanie to opisane.
Przykład wykorzystywanych cech w produkcie:
jako Specyfikacja techniczna jest bardzo cenna informacją dla klienta który ogląda dany produkt.
Podawane są podstawowe i najważniejsze informacje o produkcie z których klient może się wiele dowiedzieć.
Cechy podstawowe na karcie produktu
Cechy podstawowe to element który wprowadzamy podczas dodawania produktu lub jego edycji. W zależności od rodzaj sklepu jaki mamy ustawiony w konfiguracji ( w poprzednich wersjach )
lub w najnowszej wersji 4.6 ( bo KQS zredukował profile sklepu w dniu 05.07.2017 roku )
mamy możliwość wpisania w karcie produktu dodatkowe dane które są domyślne w zależności od wybranego rodzaju sklepu. Takie podstawowe dane ułatwiają nam sprawę jeśli chodzi o wprowadzanie cech do produkty, gdyż wszystko to robimy od strony karty produktowej a nie w cechach produktu.
Wszystkie aktualne oraz poprzednie rodzaje sklepu oraz podstawowe cechy były już opisywane na blogu, a wpis znajduje się tutaj:
W ostatnim czasie dość sporo słyszę od klientów, że nie rozróżniają cech produktu od atrybutów – i nie wprowadzają tego do swojego sklepu bo też nie znają możliwości wykorzystania takich rzeczy a dodatkowo nie wiedzą do czego służą cechy produkt a do czego atrybuty.
Atrybuty - wybór towaru z dostępnej listy
Atrybuty to tzw. wybór towaru z listy ( kiedyś standardowo jako pole “select” – pole rozwijane ), zazwyczaj w innych sklepach nazywane jest to Wariantem – a w sklepie KQS.store nazwane zostało jako Atrybut. Domyślam się że nie każdy po tym zdaniu zrozumie o co w tym chodzi wiec przechodzę do wyjaśnień. Najszybciej jest to wyjaśnić na podstawie sklepu odzieżowego – gdzie atrybutem będzie: rozmiar / kolor wybierany przez klienta podczas zakupu.
Czyli mając jeden produkt w sklepie, możemy dodać do niego atrybuty np. rozmiary – i nie musimy tworzyć kilku osobnych produktów w sklepie różniących się tylko rozmiarem, a wprowadzamy jeden produkt z możliwością wyboru rozmiaru. To klient który będzie na karcie danego produktu, przed dodaniem go do koszyka zostanie poproszony o wybór atrybutu jaki dodamy ( kolor lub rozmiar ).
Ale kolory czy rozmiary to nie wszystko, bo wprowadzać atrybuty możemy wg. innych parametrów w zależności od branży i sprzedawanych produktów. Możliwości atrybutów są spore, gdyż mamy możliwość nawet zwiększenia ceny ( kwotowo lub procentowo ) od ceny podstawowej dla danej wartości atrybutu.
Przy dodawaniu atrybutu do produktu, musimy wcześniej wprowadzić wartości. Wartością będzie np.:
- Niebieski
- Zielony
- Biały
W celu dodania wartości należy przejść do działu Asortyment / Atrybuty – i w prawym górnym rogu wybrać opcję: WARTOŚCI – w której będziemy mogli dodać odpowiednie parametry.
Następnym etapem jest wprowadzenie nazwy opcji: Asortyment / Atrybuty – w prawym górnym rogu wybieramy OPCJE gdzie możemy dodać nazwy opcji np.:
- Kolor
- Rozmiar
- Wielkość
Gdy mamy wprowadzone OPCJE oraz WARTOŚCI, możemy przejść do dodawania atrybutów.
Asortyment / Atrybuty – i wybieramy w prawym górnym rogu pole : NOWY ATRYBUT
Mamy możliwość wprowadzenia ilości atrybutów jakie chcemy na raz dodać do produktu – więc w przypadku wielu atrybutów musimy wprowadzić konkretną liczbę atrybutów jakie będziemy dodawać. W dalszym etapie wybieramy z listy rozwijanej produkt którego atrybut będzie dotyczył a następnie wybieramy Opcję oraz Wartość – a w przypadku zmiany ceny, mamy możliwość ustawienia czy cena ma być większa czy mniejsza od ceny podstawowej produktu.
Po wprowadzeniu atrybutów, możemy zobaczyć jak to wygląda na karcie konkretnego produktu w naszym sklepie i dokonać ewentualnych zmian i poprawek.
Podczas dodawania OPCJI , możemy ustawić też format w jakim będzie się atrybut pojawiał oraz przypisać daną opcję do kategorii w której pojawi się jako filtr ( ale o tym będzie osobny wpis )
Poniżej przykłady wyświetlania atrybutu jako pole select :
oraz drugie zdjęcie poniżej jako pole radio – czyli możliwość kliknięcia w daną wartość która po kliknięciu myszką będzie już wybrana ( choć tutaj na zlecenie klienta pole radio przerobiliśmy na nowocześniejsze i wygodniejsze rozwiązanie ):
Akcesoria w produkcie które zwiększają wartość koszyka
Moduł akcesorii został wprowadzony dość dawno do sklepu KQS.store jako opcja płatna, ale pod koniec 2016 roku został udostępniony dla wszystkich bezpłatnie.
Też nie widziałem wielu sklepów działających na oprogramowaniu KQS.store by wykorzystywały ta opcję bo zapewne nie zdają sobie sprawy z tego że odpowiednia konfiguracja i wdrożenie tego elementu zwiększy automatycznie średnią wartość koszyka zakupowego ( tzw. cross-selling – można sobie poszperać w google o takich metodach marketingowych ). A to dlatego, że np. podczas zakupu telewizora możemy klientowi dać dodatkowo do wyboru akcesorium w postaci kabla HDMI lub zestawu czyszczącego przeznaczonego do ekranu TV.
Akcesoriom sprawdzi się wszędzie tam, gdzie będziemy mogli wcisnąć klientowi dodatkowy produkt np.:
- podczas zakupu spodni, możemy mu zaproponować pasek lub obuwie
- podczas zakupu koszuli, możemy zaproponować krawat lub spinki
- podczas zakupu laptopa, możemy zaproponować myszkę lub torbę
- podczas zakupu paneli drewnianych na podłogę, możemy zaproponować piankę lub mate podkładową
- podczas zakupu płytek ceramicznych, możemy zaproponować fugę
- itd…
jak widać, możliwości jest wiele a wszystko zależy od naszej kreatywności oraz od produktów jakie sprzedajemy. Niektóre sklepy wykorzystują do tego inny element sklepu: Produkty pokrewne – gdzie mamy możliwość wyświetlenia innych produktów pasujących lub podobnych do aktualnie przeglądanego produktu. Jednak nie jest to dobre rozwiązanie przy zwiększaniu średniej wartości koszyka.
Podsumowanie części pierwszej 1/2
Niestety jestem zmuszony podzielić opisy elementów strony produktowej na 2 części z której aktualna dotyczy głównie obszarów ikony koszyka ( czyli przycisku CTA ) a w drugiej skupię się na pozostałych drobnych elementach dotyczących produktu z których korzystają nieliczne sklepy.
Opiszę także poszczególne moduły występujące na karcie produktowej takie jak: Produkty pokrewne, Wywieszki, Wizytówki producenta, system komentarzy w produkcie a także możliwość przypisania plików do produktu. To będzie także cenna wiedza dla wielu sklepów bo wciąż dostaję te same zapytania od klientów którzy nie wiedzą w jaki sposób wykorzystać dany element.
Jeśli uważasz że czegoś zabrakło w tym wpisie lub dalej masz problemy ze zrozumieniem danego elementu – zostaw komentarz pod tym wpisem a uzupełnię potrzebne informacje.
Kawał dobrej roboty. Przyznaje racje co do atrybutu i cechy bo sam nie wiem czym to się rożni ale już teraz sprawe mam wyjaśniona.
Mnie ciekawią te wywieszki i wizytówki bo całkowicie nie wiem do czego to służy. A artykuł pomocny i szkoda że wcześniej nie było takiej wiedzy bo musiałam do niektórych rzeczy dochodzić sama a tak to bym zaoszczędziła kilka tygodni pracy.
Kiedy planowana jest czesc 2? Bo nie wiem do czego służą produkty pokrewne i jak je ustawić. Oraz jak można to prosiłabym o wytłumaczenie na czym polega różnica kodu produktu od kodu producenta? Czy możliwe jest wyszukiwanie produktów w sklepie po kodzie? Nie umiem tego ustawić 🙁
A przy okazji dziękuję za cenne wskazówki w pana blogu bo brakuje takich informacji dla laika a ja wszystko muszę sama robić i ustawiać
Staram się jak mogę, ale ostatnio sporo czasu spędzamy przy wdrożeniach różnych sklepów oraz pomocy technicznej więc brakuje mocy. Kody produktów i kody producenta będą opisane w 2 części, tak samo jak produkty pokrewne oraz wiele innych elementów. Cierpliwości bo niebawem zejdę na zawał 😉 Priorytetem są dla mnie klienci posiadający pakiety pomocy technicznej więc gdy wszystko się ustabilizuje to dokończę drugą część.