Komunikaty wiadomości e-mail wysyłanych przez sklep

komunikaty e-mail kqs

Standardowe komunikaty wiadomości e-mail wysyłanych przez sklep KQS do klientów po złożeniu zamówienia, oraz w późniejszym etapie realizacji zamówienia wymagają częściowej optymalizacji a konkretnie dodania podstawowych informacji w tych wiadomościach.

Zapewne jest wiele sklepów które nawet nie zaglądały do komunikatów e-mail jakie sklep wysyła do klientów. Właściciele tych sklepów też zapewne nigdy nie złożyli żadnego testowego zamówienia by sprawdzić co dokładnie dostaje klient po złożeniu zamówienia. Bo przecież jest tyle spraw ważniejszych do zrobienia że nawet nie ma czasu na tak mało istotne rzeczy. Ale czy tak na pewno ten element nie wymaga poprawki?

Zobacz standardowy komunikat wysyłany na adres e-mail klienta po złożeniu zamówienia:

komunikat e-mail po złożeniu zamówienia

Nie ma w nim zbyt wielu informacji – podstawowe dane jak nr. zamówienia, lista produktów oraz wartość zamówienia, forma płatności i przesyłki.

O tym, że brakuje tutaj kilku ważnych elementów, przekonałem się sam gdy pewnego razu kupowałem u swojego klienta jakieś produkty w sklepie ( tak, kupuję czasem produkty u klientów którym wykonywałem sklepy ).

Czego mi brakowało ? Adresu wysyłki – nie byłem pewny czy podałem prawidłowe dane do wysyłki produktów. W tym momencie zauważyłem pewną przypadłość, że w większości sklepów KQS nie wykorzystuje takiej zmiennej w komunikatach e-mail. A wystarczy tylko kilka minut oraz podstawowa znajomość kodu html aby to zmienić. Po zmianach wygląda to tak:

komunikaty e-mail kqs

W testowym sklepie klienta dodałem na szybko dodatkowe parametry jak :

  • wartość zamówienia z przesyłką – o tyle ważne w przypadku gdy koszty wysyłki nie są równe 0,00 zł, a sam sklep KQS wysyła wartość zamówienia bez kosztów przesyłki które klient sobie wybrał
  • dane zamawiającego – czyli element po którym klient może być pewny, że nie popełnił błędu w adresie
  • adres wysyłki – jest o tyle ważny, że jeśli różni się od danych zamawiającego, to dobrze by się pojawił ( sytuacja gdy ktoś kupuje dla znajomego / rodziny )
  • dokument sprzedaży – jest już mało istotny, ale w przypadku gdy dajemy możliwość wyboru dokumentu sprzedaży ( faktura / paragon ), to można tą informację umieścić w komunikacie

W dziale : Ustawienia / Komunikaty e-mail – mamy pełną listę komunikatów jakie sklep wysyła. W powyższym przypadku były mi potrzebne 2 komunikaty które edytowałem :

Potwierdzenie złożenia zamówienia dla niezarejestrowanego klienta   
Potwierdzenie złożenia zamówienia dla zarejestrowanego klienta

Na dzień pisania wpisu, KQS posiada możliwość zmiany aż 37 komunikatów wiadomości e-mail. Nie wszystkie komunikaty jednak dotyczą tych wysyłanych do klienta. Część komunikatów jest związana z wiadomościami, jakie dostaje sam sklep ( czyli przychodzą wiadomosci na adres e-mail sklepu – o tym, że ktoś się zarejestrował czy dokonał zakupu produktów ).

Wracając do głównego tematu, ilość informacji jakie klient dostaje w wiadomości, można powiększyć o stałe elementy jak np. Adres firmowy sklepu, informacje na temat kontaktu czy składania reklamacji lub wysyłki zwrotów. Takie elementy dodajemy bez wykorzystania zmiennych, wystarczy tylko sam tekst, ale ubrany w podstawowy kod html który spowoduje, że nie będzie to tekst pisany ciurkiem linijka po linijce, a ładnie tekst który zgra się z całością komunikatu i będzie czytelny dla klienta.

Lista zmiennych jakie możemy wykorzystać w danym komunikacie, jest wypisana podczas edycji komunikatu ( dla każdego komunikatu jest inna lista zmiennych ).

zmienne komunikatów wiadomości e-mail kqs

Od sierpnia 2016 roku, istnieje też możliwość dodawania plików do wiadomości e-mail wysyłanych do klienta. Podczas edycji mamy możliwość przypisania pliku załącznika ( np. wzór odstąpienia od umowy ). Takie pliki należy wcześniej wgrać na nasz serwer ftp do katalogu “download” – w miejscu gdzie zainstalowany jest sklep. Wtedy pliki pojawią się na liście z której przypiszemy dany plik do komunikatu.

Zmiana wyglądu komunikatów e-mail

W przypadku zmian kolorystycznych, czy rozmieszczenia poszczególnych elementów w komunikatach e-mail – musimy posiadać większą wiedzę w zakresie html. Nie jest to prosta sprawa i należy brać pod uwagę wiele czynników wpływających na to, czy prawidłowo wszystko się wyświetli klientowi w jego programie pocztowym. Umieszczanie obrazków ( logotypów czy innych reklam ) w takich komunikatach, jest problematyczne gdyż programy pocztowe z reguły blokują wszystkie obrazki dołączone do wiadomości. Można zastosować różnego rodzaju sztuczki by jednak obrazki się pojawiły, lecz nie wszystkie programy pocztowe prawidłowo interpretują dany kod html a chcemy by jednak klientowi poprawnie komunikat został wyświetlony niezależnie od programu pocztowego z którego korzysta.

Poniżej przykład wiadomości e-mail ( tworzony dla klienta ) gdzie został zastosowany nowy kod html w celu upiększenia wiadomości ( bez żadnych zdjęć ). Jest to dowód, że te wiadomości nie muszą być brzydkie, a do wykreowania takich komunikatów wystarczy sam kod html, pomysł oraz osobiste doświadczenia i przypadki jakie napotykamy podczas zakupów w internecie.

wiadomość e-mail w sklepie kqs

 

Wystarczy porównać teraz standardową wiadomość e-mail ze sklepu, z tą która została wykonana na zlecenie klienta.

Ale na tym nie koniec – pamiętam jak pierwszy raz zamawiałem przesyłki przez inpost. Nie jestem jedyną osobą, ale chyba każdemu przypadły do gustu wiadomości jakie otrzymywał na każdym etapie realizacji wysyłki…Oto przykłady:

Twoja paczka od [ Nazwa firmy ] wyruszyła w drogę do Paczkomatu

 

albo kolejne :

Widzisz tę pędzącą paczkę na obrazku powyżej? To Twoja Paczucha. Najpóźniej za 2 dni robocze poznacie się bliżej. Spodziewaj się SMS‑a i e‑maila z radosnymi wieściami. Paczek jest wiele, ale Paczucha InPost — tylko jedna. I nic nie zatrzyma jej na drodze do Twojego Paczkomatu!

Dlaczego nie można tego wykorzystać u siebie w sklepie ? Wystarczy trochę kreatywności, a wiadomości e-mail wysyłane do klientów nie będą nudne.

Możemy to wykorzystać przy kolejnych wiadomościach wysyłanych do klienta np. w komunikacie:

Potwierdzenie odnotowania wpłaty

Informujemy, że odnotowaliśmy wpłatę za zamówienie numer 76768.

Dziękujemy.
tutajnazwasklepu.pl

Warto zmienić na coś w rodzaju:

Halo! - tu księgowa ze sklepu tutajnazwasklepu.pl

Informujemy, że Twoje pieniążki do nas dotarły, więc nasz magazynier szybciutko pędzi zapakować wszystkie zamówione produkty o ile nie zrobił tego wcześniej - być może paczka czeka już na przyjazd kuriera a magazynier znowu przyjdzie do mnie na kawę.

Dziękujemy.
tutajnazwasklepu.pl

Przykładów można wymyślać, ale wszystko zależy od nas samych a konkretnie od tego, w jakim stopniu chcemy być zabawni i nowocześni – co by się nie ośmieszyć. Nie każdy też ma poczucie humoru zgodne z nasza przebojowością, dlatego trzeba odpowiednio podejść do tematu.

Etapy realizacji zamówień w sklepie KQS

Etapów realizacji zamówienia jest wiele, przy czym podstawowych jest kilka:

  • Przyjmij do realizacji ( choć ten komunikat ze względu na prawo UE jest do zmiany )
  • Oznacz wpłatę jako przyjęta
  • Kompletowanie – przydatne w przypadku gdy jest wiele pozycji w zamówieniu ( ten komunikat można pominąć )
  • Zrealizowane – czyli gdy kurier już odebrał paczki, w tym momencie można wpisać numer listu przewozowego do wiadomości

Reszta statusów będzie opisana w osobnym wpisie na blogu.

Każdy etap zamówienia to osobny komunikat e-mail wysyłany do klienta. Niektóre etapy realizacji można pominąć, więc np. po złożeniu zamówienia można od razu zmienić status zamówienia : Zrealizowane.

Czyli mając świadomość, że nie będziemy korzystali z wielu statusów zamówień, edytujemy tylko odpowiednie komunikaty e-mail z których faktycznie korzystamy podczas realizacji zamówień w sklepie KQS.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.