etapy realizacji sklepu internetowego

Dość częstym zjawiskiem podczas rozmowy z klientem jest pytanie typu: jak szybko jestem w stanie postawić sklep internetowy. A nie da się w kilku słowach określić procesu powstawania sklepu internetowego oraz podania dokładnego terminu,bo wszystko zależy od komunikacji z klientem oraz od jego potrzeb co do działania poszczególnych elementów. Bywa tak, że specyfikacja klienta jest obszerna a dodatkowo w grę wchodzą zewnętrzne moduły wspomagające sklep których nie ma w standardzie. Chodzi dokładniej o różnego rodzaju indywidualne dodatki lub integracje sklepu z allegro czy hurtownią lub zaimportowanie produktów do sklepu – a tu potrzebujemy dodatkowych godzin w realizacji zlecenia.

Wszystko zaczyna się od projektu graficznego, którego potrzebujemy do dalszego działania i od tego należałoby zacząć, bo w zależności od tego czy projekt ten jest dostarczony przez klienta, czy jest zakupiony ze stron typu themeforest.net lub templatemonster.com, a może ma zostać zbudowany przez Nas – czas realizacji jest różny.

W przypadku dostarczenia projektu graficznego przez klienta, potrzebujemy plików na warstwach w PSD ( lub tymczasowo do wyceny – same zrzuty plików jpg ). Na tej podstawie następuje stworzenie wyceny oraz podanie czasu realizacji. Ustalamy też zasadę działania niektórych elementów jak np. slidery bannerów ( animacje ) oraz efekty hover ( efekt po najechaniu myszką na dany element ). Oczywiście w przypadku braku wymagań, nasz koder podczas kodowania projektu do html i css zastosuje własne, ciekawe efekty i animacje.

Czas samego kodowania wynosi ok 7 dni. Termin ten jest uzależniony od aktualnego obłożenia, dlatego zawsze przy wycenie podajemy wstępny termin wykonania pracy by nie dopuścić do sytuacji że jednocześnie koder będzie zajmował się 2 projektami na raz.

Po wykonaniu kodowania, następuje jego wdrożenie w sklep a czas wdrożenia to ok. 2 dni łącznie z wykonaniem testów oraz sprawdzeniem poszczególnych podstron sklepu i też zależy od złożoności samego projektu.

Jeśli klient nie posiada projektu graficznego sklepu a zależy mu na niskiej cenie wykonania nowej szaty graficznej, może ją zakupić na portalach typu themeforest.net czy templatemonster.com oraz na stronie devitems.com ( a ten ostatni link dostałem od kolegi Mariusza ).

Zakupione projekty / templatki należy nam dostarczyć podając także odnośnik do działającego dema sklepu templatki. Jest to o tyle ważne, że na tej podstawie będziemy mogli zapoznać się z efektami przejść i efektami hover ( efekt po najechaniu myszką na dany element ), a koder przygotuje to zgodnie z zasadami działania szablonu. Podczas tworzenia wyceny bierzemy także pod uwagę wszystkie wytyczne jeśli chodzi o zmianę niektórych elementów w sklepie. Zmiana ta powinna być uzgodniona przed tworzeniem kodu html i css, dlatego zawsze przed podjęciem pracy nad kodowaniem, ustalamy z klientem ewentualne zmiany.

Czas kodowania i wdrożenia w tym wypadku jest taki sam jak przy dostarczeniu nam przez klienta projektu w plikach PSD.

Najdłuższą w czasie realizacją, jest budowanie projektu graficznego przez nas od podstaw wg. wytycznych klienta. Sam proces budowania projektu zaczyna się od dostarczenia nam jak największej ilości informacji co do elementów czy działów jakie mają być w sklepie. Czy to w formie briefu czy też opisu – przyjmujemy każdą formę która będzie dla nas zrozumiała, a o ewentualne braki zawsze dopytujemy telefonicznie czy tworzymy listę rzeczy do uzupełnienia.

Oczywiście logotyp sklepu jest nieodłączną częścią sklepu internetowego, dlatego plik logotypu także musi zostać do nas wysłany.

Proces budowania projektu graficznego podzielony jest na 2 etapy. Pierwszy to budowanie strony głównej sklepu i trwa to ok 5 dni. Gdy projekt jest gotowy, zostaje przesłany do klienta i w tym momencie oczekujemy ewentualnych uwag. Takie uwagi są konsultowane i wprowadzamy poprawki do projektu. Gdy finalnie projekt strony głównej jest gotowy, następuje budowanie projektu karty produktu oraz projektu katalogu – czyli widoku po wejściu w dowolną kategorię. Te dwa projekty powstają w ciągu 2-3 dni i są przesyłane do klienta. Także na życzenie klienta wprowadzane są ewentualne zmiany czy korekty. W przypadku, gdy klient życzy sobie widoku dodatkowych podstron sklepu ( np. stronę koszyka, czy stronę informacyjną ) – zostają one projektowane w końcowym etapie.

O momentu pełnej akceptacji projektów, możemy zająć się kodowaniem w celu wdrożenia go w sklep. Tak jak wspominałem wcześniej, samo kodowanie wynosi ok 7 dni a wdrożenie zajmuje nam do 2 dni.

Przed każdym wdrożeniem sklepu, sugerujemy by wykonać to na kopii sklepu. W tym momencie tworzymy idealną kopię sklepu i uruchamiamy ją w domenie klienta pod osobnym adresem by nie był widoczny dla odwiedzających.

Na takiej kopii sklepu, możemy wprowadzić też ewentualne dodatkowe moduły które będzie można przetestować i sprawdzić ich działanie. Czas wdrożenia modułów zależy od tego, czy zostały one już przez nas już zbudowane i wdrożone w innych sklepach. W przypadku specyficznych oraz indywidualnych życzeń co do działania, trzeba uzbroić się w cierpliwość gdyż może to wymagać dodatkowego czasu na zbudowanie takiego modułu dla sklepu KQS. Nie zawsze jesteśmy w stanie wykonać coś w ciągu kilku godzin.

Po wdrożeniu konsultujemy ostatnie zmiany i wprowadzamy całość szaty graficznej na główny sklep. Takie przepięcie szaty graficznej trwa ok 3-5 minut i jest bezinwazyjne dla odwiedzających ( choć dla niektórych może być to szok że przed chwilą oglądali zupełnie inną szatę graficzną sklepu ).

W przypadku gdy zostaje nam zlecona integracja sklepu z hurtownią czy producentem ( bo sklep nie posiada produktów ), to usługa ta jest wykonana przed wdrożeniem projektu graficznego w sklep internetowy.

I teraz kluczowy element przy procesie budowania sklepu internetowego to komunikacja z klientem. Z doświadczenia wiemy, że z przyczyn losowych lub z natłoku pracy ta komunikacja jest na różnym poziomie. Czasami po wysłaniu projektów do klienta, czekamy nawet kilka tygodnia na pełną akceptację i jesteśmy zblokowani bo nie możemy rozpocząć kodowania. Dochodzi też do sytuacji, gdzie po wdrożeniu sklepu w testowym sklepie, następuje cisza ze strony zlecającego. Znamy różne przypadki i wiemy, że sklep internetowy może powstać w 1 tydzień ( gdy mamy już projekty ) ale i też może powstać nawet w 6 miesięcy. Nikt nie przewidzi zdarzeń losowych, a brak dodatkowych godzin w 1 dobie jest chyba dla wielu z nas problemem.

Przypadki chodzą po ludziach i nas też to spotyka, dlatego staramy się eliminować ewentualne opóźnienia i zazębiać pewne procesy realizacji sklepu.

Myślę że powyższy wpis rozjaśni trochę sprawę jeśli chodzi o budowanie sklepu i będę mógł się nim posiłkować w pytaniach od klientów.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.