Zmiany jakie pojawiły się w oficjalnej informacji o update wersji sklepu KQS.store 5.2 z września 2019r. już było wstępnie przedstawione w poprzednim wpisie. Pod względem pozycjonowania sklepu zmieniło się bardzo dużo i jest tego więcej wraz z nadejściem styczniowej nowej wersji KQS.store 5.3
KQS.store 5.3
Najważniejsza lista zmian:
- dodana możliwość umieszczenia przycisku ‘usuń’ przy produktach w menu koszyka
- usunięte sortowanie produktów w katalogu po kolejności dodania
- PA / Klauzule – dodana zmienna {ceneo_shop_product_ids} do komunikatu wyświetlanego klientowi na stronie z potwierdzeniem złożenia zamówienia
- dodana możliwość tworzenia nagłówka kategorii
- dodany szablon graficzny nagłówka kategorii
- dodana możliwość wyświetlenia oceny kategorii, zmienna {KATEGORIA_OCENA} w szablonie katalogu
- dodana możliwość zmiany kolejności zdjęć w galerii produktu
- dodana możliwość przesyłania większej liczby zdjęć do galerii jednocześnie
- dodany moduł blog, tworzenie treści z podziałem na kategorie
- PA / faktury – MPP – Mechanizm podzielonej płatności
- aktualizacja bramki dotpay
- dodany oddzielny szablon graficzny dla drugiej wizytówki kategorii
- dodana możliwość określenia liczby dni, po których zarejestrowany klient zostanie wylogowany
- dodana możliwość pobrania faktur w oddzielnych plikach przy zbiorczym wystawianiu faktur
- możliwość dodania opisu zdjęcia w galerii
- dodany element {NAZWA_PRODUKTU_TITLE} w szablonie graficznym galerii
- dodana możliwość drukowania kodów kreskowych w etykietach produktów
- ifirma – dodana możliwość umieszczenia numeru BDO na fakturach
- ifirma – dodana możliwość umieszczenia indywidualnego numeru konta na fakturach
- dodana możliwość edycji szablonu graficznego tabeli produktów w komunikatach email
- dodana integracja z wFirma.pl (wystawianie faktur)
Czy to dużo?
Tak, ale wciąż mało. Bo zapotrzebowania na drobne zmiany i usprawnienia o jakich słyszę od wielu właścicieli sklepów, nie są jeszcze wprowadzone. Cieszy mnie jednak to, że usprawnienia w sklepie są wprowadzane i to nawet z większą częstotliwością niż to wcześniej bywało.
Gdzie najlepiej składać swoje pomysły i sugestie na zmiany?
Od wielu lat działa niezależne forum oprogramowania sklepów internetowych www.fosi.pl gdzie jest dział dotyczący oprogramowania KQS.store, dodatkowo pozostaje bezpośredni kontakt z Krzysztofem Szmelterem który znajduje się na oficjalnej stronie kqs.pl ( numer telefonu, adres e-mail ). Od jakiegoś czasu działa też oficjalny Fanpage na facebook więc to dodatkowy kanał kontaktu.
Wyjaśnienie zmian w nowej wersji sklepu
W większym skrócie przedstawiam opis zmian jakie można zobaczyć i wdrożyć w nowej wersji sklepu
Dodana możliwość umieszczenia przycisku ‘usuń’ przy produktach w menu koszyka
Jest to opcja, która nie wszystkim będzie potrzebna z uwagi na brak wdrożonej opcji w swoim sklepie np.: standardowej opcji pokazującej w menu bocznym listy dodanych produktów w koszyku lub w bardziej nowoczesnej formie jako rozwijanego koszyka ( czyli opcja pokazująca listę produktów jakie są w koszyku bez potrzeby wchodzenia w koszyk ). Wcześniejsza wersja sklepu umożliwiała pokazywanie:
- zdjęcia produktu
- nazwy produktu
- odnośnik do produktu
- cenę
- ilość dodanych produktów
- wartość produktów ( cena x ilość ) – dla pojedynczego produktu
Obecnie w wersji KQS.store 5.3 wprowadzona została opcja umożliwiająca bezpośrednie usunięcie produktu z koszyka, bez potrzeby wchodzenia w koszyk.
“Chapeau bas” Panie Krzysztofie za wdrożenie tej opcji
Usunięte sortowanie produktów w katalogu po kolejności dodania
Jest to pole “select” które pojawia się po wejściu w dowolną kategorię sklepu – mamy możliwość sortowania produktów wg. nazwy, ceny, popularności itp.
Usunięcie sortowania wg. kolejności dodania jest dobrym posunięciem, gdyż takie sortowanie produktów nie miało już sensu.
Za to wprowadzona została wcześniej możliwość wprowadzenia kolejności ( cyfry ) wyświetlania się produktu na liście. Kolejność można wprowadzić na karcie produktu.

PA / Klauzule – dodana zmienna {ceneo_shop_product_ids} do komunikatu wyświetlanego klientowi na stronie z potwierdzeniem złożenia zamówienia
Możliwość dodania tego elementu pojawiła się w dziale Ustawienia / Klauzule podczas tworzenia własnej klauzuli ( pola checkbox do zaznaczenia przez klienta podczas składania zamówienia ). Podczas tworzenia własnej klauzuli, mamy pole: “Dodatkowy komunikat (lub kod html) wyświetlany klientowi na stronie z potwierdzeniem złożenia zamówienia” w którym widnieje ta zmienna możliwa do wykorzystania.
Dodana możliwość tworzenia nagłówka kategorii
Dodany szablon graficzny nagłówka kategorii
Nie miałem jeszcze okazji testować tych elementów, dlatego opis pojawi się w najbliższych dniach lub w kolejnym wpisie.
Element ten znajdziemy podczas edycji lub dodawania nowej kategorii, a szablon graficzny nagłówka kategorii znajdziemy w dziale: ” Szab. graficzny / Katalog produktów” w polu ” Katalog – Nagłówek kategorii”
Dodana możliwość wyświetlenia oceny kategorii, zmienna {KATEGORIA_OCENA} w szablonie katalogu
Mikrodane ( Rich Snippets ) to już dzisiaj standard, nie tylko na stronie produktowej ale i na stronie kategorii. Informacje na temat mikrodanych znajdziecie na stronie:
https://kqs.store/p11,uzupelnienie-mikrodanych-rich-snippet-dla-google.html
W ostatnim czasie istnieje możliwość wykorzystywania średniej oceny produktów którą można podłączyć pod mikrodane ( wcześniej wymagało to stosowania osobnego dodatku dla sklepu KQS ). W nowej wersji sklepu możliwości wyświetlenia średniej oceny pojawiły się też dla każdej kategorii co jest na WIELKIII PLUS.
Dodana możliwość zmiany kolejności zdjęć w galerii produktu
Znam wiele właścicieli sklepów, którzy przeklinali sposób dodawania zdjęć do produktu. Standardem była możliwość dodania wielu zdjęć do produktu lecz nie było możliwości ustawienia kolejności wyświetlania. Podczas edycji produkty była możliwość ustawienia zdjęcia które miało być zdjęciem głównym a reszta wyświetlała się zgodnie z kolejnością dodania.
Od wersji KQS.store 5.3 mamy możliwość układania dodanych zdjęć wg. swojego pomysłu. A to nie wszystko…czytaj kolejne 2 zmiany
Możliwość dodania opisu zdjęcia w galerii
Od wielu lat znam problem generowania znacznika title czy alt przy zdjęciach w produkcie. W miarę usprawniania oprogramowania KQS.store wchodziły nowe możliwości które wykorzystywaliśmy zawsze do tego, by zdjęcie w galerii miało swoja nazwę alternatywną ( alt ) oraz title odnośnika…był to parametr {NAZWA_PRODUKTU_PARAMETR}
Zmienna ta generowała nazwę produktu do każdego zdjęcia ( gdzie zastosowaliśmy parametr alt czy title ).
Aktualnie mamy możliwość nadania własnej nazwy dla każdego zdjęcia

Dodany element {NAZWA_PRODUKTU_TITLE} w szablonie graficznym galerii
Ten parametr ( zmienna ) powiązana jest z w.w. opisem. Do tej pory można było wykorzystywać zmienną {NAZWA_PRODUKTU_PARAMETR} która generowała nazwę produktu a po zmianach możemy zastąpić to nową zmienną {NAZWA_PRODUKTU_TITLE} która wygeneruje dokładnie ten opis jaki dodamy do zdjęcia.
Dodana możliwość przesyłania większej liczby zdjęć do galerii jednocześnie
Aktualizacja sklepu do wersji 5.3 pojawiła się niedawno, dlatego jeszcze nie testowałem tej opcji. Opis pojawi się wkrótce lub przy następnym wpisie.
Dodany moduł blog, tworzenie treści z podziałem na kategorie
Bardzo dobre posunięcie żeby wprowadzić coś co będzie wspierało SEO w sklepie internetowym. Wiele sklepów internetowych buduje swoją bazę treści która może pozycjonować sam sklep. Do dzisiaj trzeba było się wspomagać wordpresem ( system bloga ) który był uruchomiony w domenie sklepu ale w osobnym folderze np. nazwasklep/blog/
Obecnie moduł bloga nie jest aż tak rozbudowany jak WordPress, ale mamy o wiele więcej możliwości jeśli chodzi o wprowadzanie np. zdjęć. A to dotyczy edytora treści ( WYSWIG ) jaki jest zastosowany w sklepie KQS. Zachęcam do zapoznania się ze wszystkimi możliwościami tego edytora żeby mieć na uwadze sposób wprowadzania i edycji treści do produktu z zachowaniem ew. schematu jaki chcemy wykorzystywać w opisach.
Drobniejsze zmiany i usprawnienia w sklepie KQS 5.3
- Dodany oddzielny szablon graficzny dla drugiej wizytówki kategorii – to dodatkowy kod umożliwiający ostylowanie oraz umiejscowienie drugiej wizytówki ( opisu ) dla kategorii
- dodana możliwość określenia liczby dni, po których zarejestrowany klient zostanie wylogowany – tutaj nie muszę niczego wyjaśniać. Opcja do ustawienia w Konfiguracji sklepu
- dodana możliwość pobrania faktur w oddzielnych plikach przy zbiorczym wystawianiu faktur
- dodana możliwość drukowania kodów kreskowych w etykietach produktów
- dodana możliwość edycji szablonu graficznego tabeli produktów w komunikatach email – szablony graficzne komunikatów e-mail to ważna sprawa, sposób przedstawienia informacji czy też użycie kolorystyki szablonu wiadomości e-mail zgodnej z kolorystyka sklepu. Dlatego warto zapoznać się z ofertą przygotowania indywidualnego wyglądu komunikatów e-mail wysyłanych do klienta : https://kqs.store/p15,indywidualny-szablon-komunikatow-e-mail.html
- PA / faktury – MPP – Mechanizm podzielonej płatności – jeżeli przedmiotem sprzedaży jest towar lub usługa zawarta w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, a łączna należność określona na fakturze wynosi przynajmniej 15.000 zł brutto…odsyłam do artykułu: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-mechanizm-podzielonej-platnosci-w-praktyce-warto-wiedziec-cz-2
- aktualizacja bramki dotpay
iFirma czy wFirma?
Zmiany zaszły w integracji w iFirma, a konkretnie o:
- możliwość umieszczenia numeru BDO na fakturach – ( BDO – to skrót Bazy Danych o Odpadach ). Chodzi o opkaowania i recykling…więcej do poczytania na stronie https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-numer-bdo-na-fakturach-co-to-jest-i-kiedy-go-stosowac
- ifirma – dodana możliwość umieszczenia indywidualnego numeru konta na fakturach – nie testowałem więc opis pojawi się wkrótce lub przy następnym wpisie
Kod rabatowy iFirma – 50,00 zł ( rabat / bon kwotowy ) – wykorzystaj jeden z wielu kodów ( kod nie działa? napisz na biuro@sucro.pl )
LETPX2IXF
L8RU765JK
DGV2309CZ
S9K2FE0MO
0F9AZ7MW3
00PPHBX77
XVQSI6MKD
ULUFVMFFI
R0CZ23PYT
AQHRZA5S4
VNZM4L12R
QFG8GHOXA
BNTK38OEJ
NZEYAIM1K
4T23PIJYF
AYNS2M4PV
DJ1IA4Z0D
9CH0CAJRM
TUL8V1WGH
Powyższe kody obniżają o 50,00 zł wartość usługi w iFirma. W przypadku niedziałającego kodu, prosimy o kontakt na biuro@sucro.pl – otrzymasz nowy kod.
Integracja z wFirma
Nowością w sklepie KQS.store 5.3 jest integracja z wFirma ale w ograniczonym obrębie. Integracja dotyczy tylko wystawiania faktur co moim zdaniem jest zalążkiem do kolejnych możliwości ( a wiem że wiele sklepów internetowych chciało posiadać taką integrację ).
Czy warto KQS.store 5.3
Jak zawsze powtarzam – warto robić update do nowej wersji. Nie koniecznie zaraz od jej wejścia. Choć w ostatnim czasie nowa wersja jest tylko posumowaniem ostatnich zmian zachodzących w oprogramowaniu KQS.store, dlatego należy obserwować te zmiany na oficjalnym profilu KQS-Projekt na facebook lub na Naszym Fanpage https://www.facebook.com/sklepkqs/
Usługa przeznaczona jest dla sklepów zakupionych po 2008 roku ?
Witam, moje dzisiejsze zamówienie w kqs.pl na całoroczną aktualizację zostało anulowane z adnotacją “Usługa przeznaczona jest dla sklepów zakupionych po 2008 roku.”, chociaż do 29.01.2020 posiadam jeszcze aktywną licencję na całoroczne aktualizacje.
Czy ktokolwiek z użytkowników KQS spotkał się z sytuacją, że posiadając zakupioną licencję pierwotną np. w 2007 roku, później przez kilka lat otrzymywał darmowe aktualizacje, później począwszy od 2016 roku wykupując rok w rok całoroczne licencje na aktualizacje, w tym rok temu, czyli de facto na obecną chwilę posiadając prawo do dnia 29.01.2020 roku do instalacji bieżącej, najnowszej wersji 5.3, przy składaniu zamówienia na kolejny rok, na całoroczną aktualizację, w dniu dzisiejszym, tj. w dniu 21.01.2020 moje zamówienie zostało odrzucone przez producenta KQS, Pana Krzysztofa Sz. z adnotacją, że “Usługa przeznaczona jest dla sklepów zakupionych po 2008 roku.” a w emailu mam informację, że muszę wykupić nową licencję, która tym razem kosztuje prawie tysiąc złotych. Fakt, jest taki, że na stronie sklepu kqs przy zakupie licencji jest informacja, że dotyczy to sklepów z wersją minimum wersja 3.6, ale dodatkowo “zakupionych po 2008 roku”, ale jak to rozumieć ?
Do tej pory było to dla mnie logiczne, że wykupując licencję jednorazową do konkretnej wersji lub wykupując licencję na całoroczną aktualizację, nabywam prawo do licencji którą kupiłem i automatycznie oznacza to, że mój sklep jest zakupiony w wersji roku, w którym jest przeprowadzony zakup tej aktualizacji, a nie pierwotna data zakupu pierwszej licencji. Jest to tzw. płatny upgrade, a nie darmowy update poprawiający jakąś usterkę.
Czy ktoś może mi wyjaśnić, czy zostałem tak potraktowany tylko ja, czy ogólnie coś się zmieniło w polityce licencyjnej i licencjobiorcy (czyli wszyscy użytkownicy) nie zostali o tym fakcie poinformowani i są traktowani w ten sam sposób. Próbuję rozpoznać, czy z jakiegoś powodu nie jestem przypadkiem dyskryminowany i zanim przekażę sprawę do sądu, chcę się zorientować jakie są inne formy nacisku na tak postawioną sprawę przez producenta KQS.
Dosłownie przed chwilą, doczekałem się w końcu odpowiedzi od Pana Krzysztofa:
“Zanim Pan założy sprawę w sądzie ostatni raz informuję Pana, iż zakup aktualizacji nie jest tożsamy z zakupem sklepu (licencji), a nazywanie zakupu aktualizacji “zakupem licencji aktualizacji” jest błędne i idąc dalej tą logiką tylko straci Pan w sądzie pieniądze. Licencje na sklep nie daje Panu żadnych praw do aktualizacji, te są udostępniane na odrębnych zasadach.”
Liczę, że kolektywnie coś ustalimy, bo być może sprawa będzie dotyczyła wszystkich użytkowników KQS.
Może ktoś ma pomysł jak tą sprawę wyjaśnić ? Zanim do sądu, może ktoś zna lub znajdzie jakiś precedens z przeszłości, w wyroku sądu, etc.
Jest wiele sklepów działających jeszcze z czasów 2008 roku, najlepiej właścicieli tych sklepów szukać na forum fosi.pl
Cała umowa licencyjna dostępna jest pod adresem: http://www.kqs.pl/umowa_licencyjna.pdf – warto sprawdzić czy przestrzegamy tych zasad licencji