dodawanie produktów do sklepu

Ręczne dodawanie, automatyczne czy jednorazowy import – z takim pytaniem zderza się każdy właściciel sklepu internetowego, nie tylko w przypadku przeniesienia produktów z jednego sklepu na drugi, ale też i przy tworzeniu sklepu od podstaw. W dzisiejszym wpisie przedstawię różnice między jednorazowym przeniesieniem produktów a automatyczną integracją oraz obliczę, ile kosztuje ręczne dodanie produktu w sklep internetowy.

Dodawanie produktów nie ominie żadnego właściciela sklepu i pozostaje tylko kwestią wyboru czy produkty będą dodane ręcznie, czy zostaną zaimportowane a może będzie zrobiona pełna integracja z hurtownią lub producentem.

Ręczne dodawanie produktu

Co oznacza „dodanie produktu” do sklepu i ile czasu to zajmuje ?

No właśnie – produkt produktowi nie równy i proces dodania go do sklepu może trwać od kilkudziesięciu sekund do kilku minut. Różnicą jest ilość informacji z których składa się dany produkt. Produkty, które posiadają tylko nazwę, zdjęcie oraz opis są najłatwiejszymi produktami do dodania. Problemy pojawiają się w momencie, gdy do produktu dołączone są parametry techniczne ( np. cechy produktu ), załączone pliki ( np. instrukcje czy porady techniczne ), atrybuty ( np. kolory, rozmiary, pojemności ) co znacząco podnosi nakład pracy związany z dodaniem produktu w sklep.

Oprócz tych parametrów, należy jeszcze brać pod uwagę pozostałe rzeczy jak np. przypisanie produktu do kategorii, wpisanie wagi produktu, wpisanie wymiarów ( przy obliczaniu gabarytów w wysyłce ), ustawienie stawki podatku VAT ( o ile nie jest domyślną 23% ), ustawienie jednostki miary ( o ile nie jest domyślną szt. ), wpisanie meta tagów dla wyszukiwarki ( meta description oraz meta keywords ).

Kolejnym elementem jest jeszcze sposób pozyskania danych – czy dodanie produktu odbywa się z wcześniej przygotowanych plików tekstowych i graficznych, czy może przez metodę kopiuj / wklej z innego sklepu. Jak widać „dodanie produktu” do sklepu jest uzależnione od wielu czynników przez co i cena dodania 1 produktu w sklep jest zróżnicowana.

Przyjmując, że za 1h pracy osoba pobiera wynagrodzenie w wysokości 50 zł netto, w ciągu 2 minut jest w stanie dodać 1 produkt w sklep co nam daje 30 dodanych produktów w ciągu 1h. Koszty dodania 1 produktu wynoszą więc 1,66 zł netto. W przypadku, gdy jest większa ilość danych które należy umieścić w produkcie ( lub potrzeba jest dodatkowa obróbka zdjęcia oraz formatowanie tekstu…pogrubienie, pochylenie, wielkość fontu ), średni czas na dodanie produktu zajmie ok 5-10 minut co nam da 6-12 produktów na 1h. Koszt dodania 1 produktu wyniesie 4,16-8,32 zł netto.

Czyli mamy już jeden czynnik wpływający na cenę dodania produktu, kolejnym czynnikiem jest ilość produktów jakie trzeba dodać oraz należy brać pod uwagę koszt opłacalności. W przypadku 100 produktów nie ma sensu tworzyć integratora i ręcznie można szybko dodać produkty w sklep, ale co się dzieje w przypadku, gdy produktów jest 1000 ?

Zgodnie z wcześniejszymi wyliczeniami, możemy sobie uśrednić koszt dodania 1 produktu do 5 zł. W przypadku dodania 100 produktów, koszty wyniosą 500,00 zł netto, natomiast w przypadku gdy produktów jest 1000, usługa będzie kosztowała 5000,00 zł netto, przy czym można jeszcze negocjować rabat przy dużej ilości produktów. I tutaj przechodzimy do kolejnego sposobu dodawania produktów w sklep, mianowicie : jednorazowe zatowarowanie z pliku.

Jeszcze ważna sprawa na koniec, trzeba brać pod uwagę monotonność procesu dodawania produktów w sklep. Nie jest możliwe by osoba wprowadzająca produkty do sklepu, robiła to w sposób ciągły, dlatego obliczenia są tylko teorią, a jak wiadomo praktyka pokaże zupełnie coś innego.

Jednorazowe zatowarowanie

Wiele jest producentów, hurtowni czy dystrybutorów którzy posiadają swoją bazę produktów w plikach typu XML czy CSV. Są różne schematy budowania takich plików, dlatego ilość danych które się w nich znajdują nie są jednakowe, a jeszcze jako dopełnienie może stanowić osobny katalog zdjęć. Są też takie firmy które dostarczają wiele plików, gdzie główny plik stanowi ofertę produktu, a dodatkowymi plikami są pliki zawierające sam cennik lub same stany magazynowe.

Jak już wyżej wyliczyłem koszty ręcznego dodania 1000 produktów możemy obniżyć przez jednorazowy import produktów . Nie da się jednoznacznie określić ceny takiego zatowarowania, gdyż wszystko zależy od ilości danych jakie znajdują się z pliku XML lub CSV, oraz od tego czy to jest 1 plik czy kilka plików tworzących całą ofertę.

Natomiast pewne jest to, że koszty zatowarowania będą o wiele niższe niż w przypadku gdy dodajemy produkty pojedynczo. Opłacalność tej metody zależy od tego, czy posiadamy takie pliki oraz od ustalenia sobie średniego kosztu dodania 1 produktu w sklep dzięki czemu będziemy mogli wszystko łatwo obliczyć.

Każda osoba / firma przed podaniem wyceny musi zapoznać się ze strukturą dostarczonych plików – dopiero na tej podstawie przygotowywana jest oferta oraz informacja, jakie dane są możliwe do zaimportowania.

Ostatnią metodą jest automatyczna integracja.

Dropshipping - automatyczna integracja

Wygoda, oszczędność czasu oraz co ważne – niska cena. Choć w tym momencie pisząc niska cena, mam na myśli niska cena za zatowarowanie sklepu w przeliczeniu na 1 produkt. W tym wypadku mamy też pełną integrację sklepu z wybraną hurtownią czy producentem, możemy ustawić automaty które podniosą nam ceny o określoną marżę. Nie musimy się tez martwić o nowe produkty, gdyż jeśli producent czy hurtownia doda kolejne produkty do swojej bazy, automatycznie zostaną też pobrane do naszego sklepu.

Średnie ceny integracji wynoszą ok 400 zł netto, co dla przykładowej hurtowni mającej 4000 produktów, daje nam to 0,10 zł za dodanie 1 produktu.

Lista hurtowni z jakimi można się zintegrować jest dostępna na stronie firmowej sucro.pl/dropshipping

Jak widać, sposób dodawania produktów do sklepu jest uzależniony od wielu czynników. Są sytuacje gdzie tańszym kosztem będzie przeniesienie produktów ręcznie ( z jednego sklepu na drugi, lub z dostarczonego pliku XML ) ale już trzeba samemu obliczyć na podstawie ilości produktów jakie chcemy dodać uwzględniając czas potrzebny na dodanie.

Ofert ręcznego dodawania produktów w sieci jest sporo i ceny czasami są absurdalne na poziomie 0,30 zł więc przestrzegam przed tego typu niskimi ofertami. Znam sytuacje, gdzie klienci opłacali zaliczki, a po dodaniu kilkunastu produktów kontakt się urywał. Przyjąć należy, że koszty ręcznego dodania 1 produktu w sklep wynoszą na poziomie 3,00 – 8,00 zł, a wszystko zależy od ilości parametrów jakie produkt posiada oraz od tego czy posiadamy zdjęcia czy też trzeba je dodatkowo obrabiać ( kadrować, optymalizować  ).

Małe sklepy, nie posiadające żadnych plików z ofertą, zachęcam do ręcznego dodawania produktów gdzie przy okazji będą mogły zapoznać się ze strukturą samego panelu administratora oraz opcjami jakie są do ustawienia na karcie produktowej.

2 thoughts on “3 metody dodawania produktu w sklep

  1. Czy zajmujecie się ręcznym dodawaniem produktów? Mam plik xml i zdjęcia w katalogu pdf. Na pewno trzeba bedzie wycinać z katalogu dane zdjęcia a opisy brać z plików. Rozumiem że to podnosi kwotę wdrożenia za jeden produkt? A jeśli sam dostarczę zdjęcia to jaka będzie cena?

    1. Tak, zajmujemy się ręcznym dodawaniem produktów w sklep. Cena jak Pan sam widzi, zależy od czasu jaki trzeba spędzić przy dodaniu. Jeśli w grę wchodzi obróbka graficzna zdjęcia z pliku dokumentu PDF, to automatycznie czas się wydłuża. Może Pan też sam powycinać zdjęcia i nam je dostarczyć ( tylko trzeba pamiętać by można było rozpoznać które zdjęcie do którego produktu ma powędrować ). Nie wiem ile ma Pan produktów do dodania, ale jeśli plik XML jest na tyle prosty to może taniej będzie zaimportowanie go w sklep, a na koniec zostanie tylko dodanie poszczególnych zdjęć. Proszę o przesłanie pliku do nas, wtedy zrobimy wycenę w 2 przypadkach i sam Pan zobaczy co wyjdzie taniej.

Dodaj komentarz